Tierra Products AB

Äventyraren Annelie Pompe på väg mot nya höga och djupa utmaningar

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2012 21:41 CEST

Efter den lyckade bestigningen av Mount Everest förra året påbörjar nu Annelie nästa utmaning- att som första svenska kvinna bestiga alla "seven summits" (det högsta berget på varje kontinent).

I mitten av maj i år beger hon sig till Nordamerikas högsta berg, Mount Denali, som är 6194m högt och ligger i Alaska. Hon ska bestiga berget med fem okända män, och det blir en utmanande tur eftersom det handlar om tungt lagarbete i bl a att släpa och bära all utrustning under bestigningen. Berget är ett av de kallare bergen i världen och kan drabbas av veckolånga snöstormar och minusgrader neråt -40.

Mount Denali är den tredje toppen av de sju topparna. Tidigare har hon bestigit Mount Everest och Mount Kilimanjaro. Hon beräknar att bestigningarna tar ett par år i lugn takt, utöver alla andra äventyr och sporter hon håller på med.

- Det viktigaste med äventyrsupplevelser är den omgivande naturen, lugnet och  frihetskänslan. Det är ett  missförstånd att alla outdoor-sporter handlar om adrenalinkickar och risktagande", säger Annelie.

Följ gärna bestigningen av Mount Denali på Twitter

Nygrundade stiftelsen Foundation for Happiness
Annelie har även påbörjat vad hon kallar ett "pappers-äventyr" genom att grunda insamlingsstiftelsen "Foundation for Happiness". Med den vill Annelie hjälpa andra och att ge tillbaks till något eller någon som gett mycket. Stiftelsens syfte är att samla in medel för att hjälpa bergen och haven, där Annelie tillbringat de flesta av sina äventyr. Till detta skapades också sidan foundationhappiness.com där det går att läsa om stiftelsens jobb och handfasta tips för att bli lyckligare.

Som en början på insamlingen av medel har Annelie börjat skänka all inkomst från sålda uv-foton till stiftelsen, samt 10% av intäkterna från sina föreläsningar. Fotosidan där man kan köpa hennes bilder heter pompephotography.se

Rekordförsök i fridykning och dokumentär
Annelie planerar även att till hösten försöka slå ytterligare ett världsrekord i sin andra favoritsport, fridykning. Då ska hon på ett andetag fridyka djupare än 160 meter. Om detta rekordförsök och bestigningen av Mount Everest handlar dokumentärfilmen "Deep Everest".
Se den första teasern som släpps idag.

Fria pressbilder finns att hitta på: http://anneliepompe.com/pressbilder/
För en högupplöst version av teasern för Deep Everest, vänligen kontakta Annelie direkt.

För mer information, vänligen kontakta Annelie Pompe
e-post: annelie@pompe.nu
tel: 0709-408200

Tierra grundades 1983 av Anders Andersson i Kinna utanför Borås. Företaget utrustade den första helsvenska expeditionen som lyckades bestiga Mount Everest 1991. Idag har Tierra kontor i Stockholm och Örnsköldsvik. Tierra utvecklar och säljer produkter för ett aktivt uteliv och expeditioner. www.tierra.se