Kaspersky Lab

Äventyrerska når sydpolen i rekordförsök

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2011 11:51 CET

Brittiska äventyrerskan Felicity Aston nådde igår sydpolen i sitt rekordförsök att som ensam kvinna korsa Antarktis på skidor. Men två tredjedelar av den 1700 kilometer långa expeditionen återstår.

Kaspersky ONE Transantarctic Expedition startade från Ross shelfis den 25 november. Efter att ha korsat Transantarktiska bergen tog Felicity Aston en rutt över Leverettglaciären där ingen har färdats på skidor tidigare. Efter en kort paus på Amundsen-Scott-basen vid sydpolen, den sydligaste punkten på jorden, kommer hon att fortsätta över polarplatån till Ronne shelfis på andra sidan Antarktis.

– Den här gången är inte sydpolen mitt slutmål, men jag är ändå väldigt glad över att ha nått hit. Jag har tagit mig hit från Antarktis kust helt själv vilket i sig alltid kommer att vara en personlig bedrift att vara stolt över, sa Felicity Aston i en kommentar.

Felicity Astons 1700 kilometer långa expedition fortsätter nu i över en månad och beräknas ta totalt 60 dagar. Expeditionen stöds av IT-säkerhetsföretaget Kaspersky Lab som även stödde hennes förra expedition i Antarktis under 2009.

Mer information:
Karta som i realtid visar Felicitys
pågående färd
: http://www.kasperskyonetransantarcticexpedition.com/standalone-map/
Twitter: http://twitter.com/felicity_aston
Om expeditionen: https://www.facebook.com/Kaspersky
Hemsida och bilder: http://transantarctic.kaspersky.com

Medie
kontakt
Bite Communications, 08-402 01 00, kaspersky@bitepr.se

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är det största antivirusföretaget i Europa. Företaget levererar några av världens mest omedelbara säkerhetslösningar mot IT-hot som antivirus, spionprogram, brottsprogram, hackare, nätfiske och spam. Kaspersky Lab är rankat bland världens fyra största distributörer av säkerhetslösningar för konsumenter. Företagets produkter erbjuder överlägsen detekteringsgrad och har branschens snabbaste reaktionstid vid utbrott av IT-virus för hemmaanvändare, företag och organisationer av alla storlekar samt den mobila IT-miljön. Kasperskys teknik används världen över i IT-säkerhetslösningar och tjänster från branschens ledande IT-säkerhetsleverantörer. Läs mer på www.kaspersky.se. För de senaste nyheterna om antivirus, anti-spionprogram, anti-spam och andra IT-säkerhetsfrågor och -trender, besök www.viruslist.com.