Thule Group

Affären är avslutad – Sapa förvärvar Thules tillverkning av fabriksmonterade takrelingar

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2010 14:00 CEST

Som kommunicerats den 21 september har Thule-gruppen beslutat sälja sin tillverkning av fabriksmonterade takrelingar för bilindustrin till aluminium-koncernen Sapa. Affären har nu avslutats, vilket innebär att Sapa idag, fredagen den 22 oktober, tar över hela Thule-gruppens tillverkning av fabriksmonterade takrelingar. Affären omfattar två produktionsenheter, försäljningsorganisation såväl som design- och utvecklingsresurser i Polen och Storbritannien.

Som kommunicerats tidigare tar Sapa över hela Thule-gruppens tillverkning av fabriksmonterade takrelingar. Affären omfattar två produktionsenheter, försäljnings-organisation såväl som design- och utvecklingsresurser i Polen och Storbritannien. Affären ligger i tydligt i linje med båda företagens respektive strategiska inriktning. Thule önskar tydligare fokusera sin verksamhet på konsumentinriktade produkter med starka varumärken och med en tydlig koppling till detaljhandeln. Sapa vill ytterligare förstärka sin marknadsposition inom fordonssektorn genom att utöka kundbasen samt tillföra värdefull kompetens inom produktdesign.

-"Vi är glada att affären nu är avslutad. Det ger oss möjlighet att fokusera fullt ut på att integrera verksamheten i Sapa. Det kommer att bli en spännande att utveckla verksamheten vidare tillsammans med våra nuvarande och nya kunder inom fordonsindustrin", säger Arne Rengstedt, VD Sapa Profiler Europa.

Magnus Welander, koncernchef för Thule-gruppen, säger i en kommentar:
- "I Thule-gruppens strategi med en tydligt ökad fokusering på produkter med starka varumärken som underlättar för människor att transportera sin utrustning på fritiden, var den integrerade takrelingsverksamheten inte längre en kärnverksamhet för oss. Jag är glad att vi har kunnat nå en överenskommelse med Sapa, som jag är övertygad om har den strategiska inriktningen och nödvändiga kompetensen för att utveckla denna verksamhet ytterligare."

För ytterligare information ber vi er kontakta:
Magnus Welander
Koncernchef Thule gruppen
T
elefon: +46 703-325 504
e-mail: magnus.welander@thule.com

Fredrik Erlandsson
Kommunikationsdirektör, Thule gruppen
Telefon: +46 70-309 00 21
e-mail: fredrik.erlandsson@thule.com

Arne Rengstedt
Affärsområdeschef Sapa Profiler Europa
Telefon: +46 706-832 910
e-mail: arne.rengstedt@sapagroup.com

Victor Schneider
Segmentschef Sapa Automotive
Telefon: +49 173 324 82 26
e-mail: victor.schneider@sapagroup.com

Om Thule-gruppen
Thule-gruppen är världsledande på produkter och varumärken som gör det enkelt för människor att transportera sin utrustning tryggt, säkert och med stil. Under mottot Active Life, Simplified erbjuder Thule-gruppen produkter inom fyra områden: Carry Solutions (dator- och kameraväskor, ryggsäckar etc), Vehicle Solutions (takräcken, cykelhållare, skidboxar, snökedjor m.m.), Work Solutions (steghållare, verktygslådor m.m.) samt Towing Solutions (dragkrokar och släp). Gruppen har cirka 3 500 anställda vid fler än 50 produktionsanläggningar och försäljningskontor över hela världen. Försäljningen uppgick 2009 till 5,8 miljarder SEK.
Läs mer på www.thule.com

Om Sapa gruppen
Sapa är världens största leverantör av aluminiumprofiler. Sapa utvecklar, tillverkar och marknadsför förädlade aluminiumprofiler, profilbaserade komponenter och system samt lösningar för värmeväxlare i lättviktsmaterialet aluminium. Sapa är indelat i affärsområdena Sapa Profiler, Sapa Building System och Sapa Heat Transfer och är representerat i Europa, Nordamerika och Asien. Affärskonceptet bygger på ett nära samarbete med kunderna. Sapa är ledande inom sitt område och kunderna återfinns i transport-, telekom-, verkstads- och byggnads­industrin. 2009 omsatte Sapa drygt 25 miljarder kronor och hade 13 100 anställda. Sapa ingår i norska Orkla som är noterat på Oslobörsen.
Ytterligare information om Sapa finns på vår hemsida www.sapagroup.com