VIA Travel

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 11:24 CEST

Pressmeddelande 15 september 2010

Affärsresandet tar fart igen – lågprisbolagen väljs bort

Efter några tuffa år i lågkonjunkturens tecken ökar nu affärsresandet igen. VIA Travel, den största affärsresebyrån i Norden, märker att kunderna både reser mer och i högre grad väljer ”trygga” flygbolag framför lågprisflyg. VIA Travels tillväxt under första halvåret var 15 procent.

–Effekterna av vulkanaskan från i våras då många resenärer blev strandsatta på flygplatser runt om i världen har resulterat i att affärsresenärerna föredrar de traditionella flygbolagen som har bättre villkor och högre servicenivå, säger John Lundmark, vd för VIA Travel Sverige.

Enligt VIA Travels egen bokningsstatistik och intervjuer med kunder föredrar affärsresenärerna traditionella flygbolag framför lågprisbolag eftersom de ger ökad trygghet med generösare om- och avbokningsregler och ökad flexibilitet med fler avgångar. Tid och säkerhet värderas högre än biljettens pris för de flesta.

– Våra kunder som reser i tjänsten vill utnyttja arbetstiden optimalt och värdesätter därför bra service och hög flexibilitet. De tycker att prisskillnaden är för liten i förhållande till eventuell otrygghet och sämre service. Bolag som har strejkat ofta eller varnat för strejk väljs oftare bort av kunden även om priset skulle vara lägre, fortsätter John Lundmark.

Under första halvåret i år gick affärsresandet relativt trögt men VIA Travel kan trots detta visa upp en tillväxt på 15 procent jämfört med samma period förra året. Helhetssiffrorna för branschen blev sämre med en tillväxt på endast tre procent under årets första sex månader.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

John Lundmark, vd för VIA Travel AB

E-post: john.lundmark@viatravel.se

Tel: 070 714 18 00

Om VIA Travel Group

VIA Travel Group är med sin samlade volym Nordens största Resebyråkedja med etableringar i Danmark, Finland, Norge och Sverige. VIA Travel är också partner i en av världens största resebyråsammanslutningar Radius, ett globalt nätverk med 3.600 resbyråenheter. Årlig omsättning VIA Travel är SEK 10,5 miljarder. För mer information se www.viatravel.se