Dataföreningen i Sverige

Affecto och Cisco vinnare av årets Diamanter

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 12:31 CEST

Vinnarna av Dataföreningens Diamanter presenterades på tisdagen den 14 september på Skyddsmässan i Stockholm. Cisco blev utsedd till Bästa leverantör av IT-säkerhetslösningar medan Affecto fick det uppskattade priset för Bästa kundförståelse.

Informationssäkerhetsavdelningen på Skyddsmässan i Stockholm utgjorde en passande inramning när Niklas Andersson, General Manager på Cisco Sverige, tog emot priset för Bästa leverantör av IT-säkerhetslösningar. På plats var även Fredrik Prien, VD på Affecto, för att ta emot priset för bästa kundförståelse.

Fredrik Runnquist, Ordförande i Dataföreningen i Sverige, var prisutdelare.

- Dataföreningens Diamanter är ett pris som helt och hållet baseras på våra medlemmars åsikter, berättar han. Det är medlemmarna som både har genererat kandidater och röstat fram vinnarna. Därför är ett pris som Bästa kundförståelse bland det finaste man kan få.

Priset för bästa kundförståelse baseras på företagets förmåga att matcha rätt kompetens med kundernas behov och till rätt kostnad.

- Det har Affecto lyckats med, menar Fredrik Runnquist. Att ha bäst kundförståelse inom ett så komplext IT-område är en bedrift.

- Det är också roligt att ett företag med så många andra styrkor än just informationssäkerhet har röstats fram som Bästa leverantör av IT-säkerhetslösningar, fortsätter han. Cisco har till exempel en god förmåga att samverka med flera externa samarbetspartners.

Cisco, som för tredje gången fick motta priset, har röstats fram som vinnare under förutsättningarna att kunna leverera de bästa lösningarna sett till kompetens och förståelse för kundens säkerhetsbehov, samt förmågan att leverera lösningen i ett prisvärt format.

Dataföreningens Diamanter är ett vandringspris i form av ett konstverk i glas från återvunna bildskärmar, utformade av konstnären Jonas Torstensson. Syftet med priset är att uppmärksamma framsteg på IT-marknaden ur kundens och användarens perspektiv. Diamanterna har delats ut fyra gånger per år och förutom Bästa säkerhetsleverantör och Bästa kundförståelse har även Årets IT-politiker och Årets mest innovativa IT-företag uppmärksammats.

Dataföreningen är en oberoende intresseorganisation för yrkesverksamma inom IT-området och IT-relaterade områden. Antalet medlemmar är cirka 20 000. Föreningen bedriver sin verksamhet i kretsar och nätverk i hela landet. Dataföreningen har fyra dotterbolag, vars verksamheter är inriktade på kompetensutveckling: DF Datakörkortet AB, DF Certifiering, DF Kompetens samt Dataföreningen i Sverige Service AB.