Zaki Group

Afghanistan- Svenskarna är varmt välkommen i Afghanistan 02/05-31

Pressmeddelande   •   Jan 01, 2000 00:00 CET

Det har varit mycket debatt om den svenska truppen i Afghanistan på senare tid.

Vi afghaner känner Afghanistan bättre än någon annan. Vi är mycket positiva till den svenska säkerhetsfrämjande styrkan och Natos insatsen i Afghanistan och vi säger att Svenskarna är varmt välkommen i Afghanistan. De bidrar till frihet efter decennier av krig och förtryck.

Låt de Svenska trupperna fortsätta göra ett bra jobb med att hjälpa det afghanska folket! Det finns ett FN-mandat som reglerar ISAF:s närvaro. Trupperna är dessutom inbjudna av den lagliga Afghanska regeringen.

Bekämpandet av terrorismen, är en internationell uppgift som med alla medel måste delta och genomföras till varje pris. Detta krig kan inte vinnas av enbart afghansk befolkning. Detta krig måste utkämpas över hela värden på bred front.

Vi rekommenderar de som uppropar ”Ta hem de svenska trupperna från Afghanistan” att i stället skriva och debattera om Afghanistans grannländer som Pakistan att sluta stödja och finansiera talibaner och terrorister. Med detta kan vi i Sverige göra en effektivare insats som har en betydande och avgörande effekt för den afghanska befolkningen och fred i hela regionen.

Vi kommer att debattera om följande:

1. Svenska biståndet till Afghanistan har varit verkningslöst, i värsta fall kontraproduktivt.

2. Vad behöver Afghanistan från Sverige och den internationala samfundet.

3. Hur kan man skapa fred, tillväxt, jobb och en långsiktigt hållbar utveckling i Afghanistan.

4. Vem kallas sig Afghanistan kännare.

Du som tycker att det är intressant kan skicka din artikel för publicering via e-mail till:
Farhad Zaki farhad.zaki@yahoo.se

Farhad Zaki