Södra Teatern

African Future Disco

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 23:28 CET

Från Afrikas sydligaste spets hörs ett helt nytt sound. Det bärs fram av Gazelle, en duo och ett kollektiv som blandar funk, reggae, disco och 80’s electropop med traditionell afrikansk musik. Resultatet är en fräsch mix som bryter ny mark och inte erkänner några gränser. På lördag kommer dom till Sverige och Södra Teatern!

Xander Ferreira började sin musikaliska karriär som reggaesångare, känd under namnet ”The White Lion”. 2006 började han experimentera med elektronisk musik, och där, någonstans i korsningen mellan reggae dub och electronica föddes Gazelle. Ett helt nytt sound som bygger på influenser av funk, reggae, disco och 80’s electropop men med rötterna stadigt i den afrikanska musiken. Xander är född och uppväxt i de delar av Sydafrika som gränsar till Mocambique, en kultur han vill föra ut på dess egna villkor bortom gängse schablonbilder av Afrika.

Den andra delen av Gazelle är musikproducenten och dj:n Nick Matthews. Med sin extraordinära fallenhet för att framträda live har Nick under de senaste 6 åren samarbetat med de flesta av Sydafrikas främsta musiktalanger, och även producerat akter som electro-funkiga Iridium Project och afro-fusion bandet Coda. I början av 2005 värvades han till Gazelle efter att ha hört några av Xanders tidiga kompositioner.

Genom sina olika bakgrunder har de skapat ett unikt sound och blivit tongivande både som artistkollektiv och produktionsteam. Gazelle samarbetar med en mängd olika musiker för att skapa teatrala, dramatiska shower. Under de senaste två åren har de också fördjupat samarbetet med två organisationer; Youth on Top, en dansgrupp från Khayelitsha som de stött och promotat och ”The Season Marimba Stars, ett marimba-band från Gugulethu som även är del av ett fotbollslag som de sponsrar. Genom dessa samarbeten och de shower de resulterar i skapas en bas där de unga talangerna ges möjligheter att kunna ägna sig åt artisteriet professionellt.

Viljan till en positivare syn på Afrika har Gazelle sammanfattat i följande programförklaring:

"Aid is a selfish temporary solution fuelled by pity and greed, Help is an unselfish permanent solution driven by respect and passion."

Xander Ferreira medverkar på Dim Mak´s (Bloody Beetroots) nya singel Thelonius (The Voodoo King), och är vid sidan av musiken verksam som modefotograf.

Gazelle, Södra Teatern, Stockholm, lördag 23 januari i Södra Bar, på scen: ca 22, baren öppen 17-22.
Entré: 60 kr efter kl 21
20 år

Anneli Gunnar
Head of Public Relations \anneli.gunnar@sodrateatern.com