Riksteatern

Afro-dite och Viktor Åkerblom Nilsson på turné

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2006 13:50 CEST

Barnvisor med glittrig inramning med Folkets Hus och Parker och Riksteatern:

Afro-dite och Viktor Åkerblom Nilsson på turné

Afro-Dite med Kayo, Blossom Tainton och Gladys del Pilar och Let´s Dance-stjärnan och Bolibompafavoriten Viktor Åkerblom Nilsson turnerar i sommar med Riksteatern och Folkets Hus och Parker. Föreställningen Svirr och snurr och sommargung ska bli en kalaskonsert med musik ur den svenska barnviseskatten.

Jan Åström, som tidigare stått bakom succéer som Fem myror är fler än fyra elefanter och Karlsson på taket, regisserar tillsammans med Roger Lybeck och André Ferrari leder den fyra man starka orkestern. Svirr och snurr och sommargung har premiär i augusti och riktar sig till hela familjen och barn mellan 5-12 år. Till föreställningen hör också en utställningsdel av konstnären och barnboksförfattaren Anna Ribbing som bland annat skrivit den prisbelönta boken Bananflugor och kramsnö – hur ser orden ut?

För mer information kontakta gärna:

Lena, Wolmner, producent Folkets Hus och Parker, 08-452 25 36, www.fhp.nu/scen

Erica Espling, pressansvarig Riksteatern, 08-531 993 54, 070-528 99 15, www.riksteatern.se/press

Karin Pontén, Vår PR-byrå, 08-660 02 52, 0708-66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har 800 medlemmar som sammanlagt tar emot 50 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information och medlemsförteckning på www.fhp.nu. Folkets Hus och Parker har under flera år samarbetat med Riksteatern för att sommartid producera stora familjevänliga scenprogram. De senaste årens produktioner är musikalerna Hair och Grease, barn- och familjeprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter, rockkungen Jerry Williams m fl.

Riksteatern är en folkrörelse som består av 225 riksteaterföreningar som arrangerar och främjar scenkonst och som äger en teater, en turnerande nationalscen för alla. Riksteatern ska ge alla en möjlighet att uppleva varierad och kvalitativ scenkonst, oavsett var man bor i landet, oavsett kön, ålder, utbildning, social eller etnisk tillhörighet. Riksteatern har idag 38 500 engagerade medlemmar över hela Sverige och Riksteaterrörelsen medverkar årligen till att nå en publik på cirka 760 000 besökare, antingen som producent eller som arrangör. Riksteatern har mer än 70 års erfarenhet av att spela i hela Sverige. Riksteaterns nationella repertoar produceras av avdelningarna: Jam, Riks Drama, Riks Gästspel, Tyst Teater och Unga Riks. Cullbergbaletten och Södra Teatern är delar av Riksteatern. Birgitta Englin är VD för Riksteatern.