Nalen

Afroperuansk poesi med Susana Baca på Nalen i vår!

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2006 09:55 CET

Susana Baca presenterar poetisk musik som placeras mellan tillbakalutad bossanova och dansant salsa.

Resultatet blir sensuell, varm och följsamt romantisk musik med afrolatinska slagverk.

Hon har en mjukt mogen förförisk röst och hennes vackra stil har formats fram under ett helt liv och steg för steg förädlats till någon enastående.Basen i hennes musikaliska värld har i decennier utgjorts av just det afroperuanska arvet ihopvävt med andras sånger, den spanska gitarren, andinska ackordväxlingar och så förstås av den poesi hon älskar så. Livet i Lima har präglats av gerillans krigsföring och det peruanska folket har fått betala dyrt för det men med sitt nya album vill hon förmedla en bild av ett något mer hoppfullt Latinamerika.

Hennes musik har nått internationell spridning med hjälp av den gamle Talking Heads-ledaren David Byrnes skivbolag Luaka Bop och Susanas skivor har verkligen varit framgångsrika. I april i år släpptes album nummer fyra, ”Traversias”, som fick höga betyg i Svenska Dagbladet. Latin Grammyn som hon tilldelades 2000 för bästa folkmusikalbum fick president Alejandro Toledo att ringa och gratulera Susana Baca till att bli den första peruan att vinna priset och hon har sjungit på utdelningen av Nobels fredspris i Oslo. Fredstanken är viktig för henne även om hon själv aldrig kommer agera på en politisk arena.

Hon hoppas att hon kan hjälpa till genom att göra det hon är bäst på; musik!

Konserten spelas på Nalen den 24/3 2007.

Biljetter till konserten kostar 250 kr inkl bokningsavgift och släpps torsdag den 23/11,
säljs via Ticnet, 077-170 70 70, www.ticnet.se, ATG-ombud samt på Pet Sounds/Skånegatan och på Recordhunter/St Eriksgatan.

Pressinformation:
Jessica Edling