Afrosvenskarnas Riksförbund Sverige

Afrosvenskarnas riksförbund polisanmäler Pridefestivalen för hets mot folkgrupp

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2013 23:28 CEST

På en bild som nu sprids på sociala medier ses en blackface-målad vit person med ett raketgevär gå i helgens Prideparad. Enligt uppgift ska personen föreställa en "somalisk pirat". Afrosvenskarnas riksförbund ser det som oerhört dålig smak att göra ett skämt av den pågående konflikten i Somalia som skördat tusentals människooffer, samtidigt som man bygger på stereotypen att svarta människor är våldsamma. Blackface är dessutom en klassisk rasistisk symbol som använts för att ta ifrån svarta människor deras människovärde och legitimera våld och förföljelse. Så sent som i förra året syntes ett vitt par i paraden med blackface och svarta kroppsmasker med överdimensionerade könsorgan så detta är ett återkommande problem i Prideparaden. Talespersonen för Afrosvenskarnas riksförbund, Kitimbwa Sabuni, har därför på förbundets initiativ gjort en polisanmälan om hets mot folkgrupp riktad mot Prides festivalchef Jörgen Eriksson och personen bakom förklädnaden.

"Detta kan inte ses som ett oskyldigt tilltag då den senaste tidens debatter som slavauktionen i Lund och den om Lena Adelsohns-Liljeroths afrofobiska tårta rimligen gjort Pridearrangörerna medvetna om den rasistiska sprängkraften i blackface", säger Kitimbwa Sabuni. "Blackface är en av de absolut vidrigaste rasistiska symbolerna som använts för att beröva svarta människor deras värdighet och uppmana till våld och förföljelse. Eftersom vi har en lag mot att i offentligheten sprida rasistiska budskap tycker vi att det är viktigt att den prövas på det här fallet."

Afrosvenskarnas riksförbund är en ideell organisation. Vår huvudsakliga uppgift är att verka och arbeta för etablering och lika rättigheter och möjligheter för svenskar med bakgrund i afrikanska länder.