Agency9

Agency9 utökar samarbetet med hitta.se

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2008 14:22 CEST

Agency 9 har utvecklat en ny tjänst för hitta.se. hitta.ses karttjänster innefattar nu även placering av sökträffar i 3D kartan som baseras på Agency9 3DMaps EX. Den nya tjänsten innebär att en sökning genererar träffar som markeras direkt på 3D -karta över området. Sökfunktionen kan exempelvis användas för att hitta butiker och adresser i ett geografiskt område eller för att lättare hitta vägen vid besök av nya platser.

- Integrationen av Agency9 3DMaps EX på hitta.se innebär att du som användare nu kan söka på adresser och platser direkt i 3D-kartan. Om du exempelvis letar ny lägenhet kan du slå in adressen och direkt flyga omkring i området för att få en realistisk uppfattning om hur det ser ut och vad som finns i närheten, säger Khashayar Farmanbar, VD för Agency9.

Sedan tidigare har användare kunnat se markeringar för sina sökningar i 2D -kartan. Den nya sökfunktionen gör det möjligt att även se träffarnas placering i 3D -kartan. Fördelen med att välja 3D - kartan är möjligheten att kunna vrida, zooma och vinkla kartan i önskvärd position samt att kartorna visar byggnader, gator och omgivningar precis som det ser ut i verkligheten.

Visningar för sökningarna kan ske på två olika sätt. Antingen söks ett specifikt företag eller namn, eller en bransch, exempelvis "restauranger". Genom att välja "Visa på karta" presenteras sökträffar för det område du valt. Först visas en överblicksbild över området med ett begränsat antal träffar. Genom att sedan zooma in på området kommer fler och fler sökträffar att visas. När användaren förflyttar sig i sidled, upp eller ner på kartan kommer träffarna att uppdateras i takt med förflyttningarna.

Sedan lanseringen i maj har 3DMaps EX fått en hel del förbättringar och stödjer nu ännu fler datorer.

Om Agency9

Agency9 AB utvecklar och licensierar mjukvaruteknologi för 3D visualisering i realtid. Bolaget grundades 2003 med 3D motorn AgentFX som primärprodukt och dataspelsbranschen som hemmaplan. Våren 2007 lanserade bolaget en 3D produktportfölj avsedd att möta nya krav på 3D visualisering i webb och mobil. Under våren 2008 lanserade Agency9 sin huvudapplikation 3DMaps EX med hitta.se. 3DMaps EX ger användaren nya oanade möjligheter att se och använda 3D-kartor. Nästa applikations som kommer att lanseras är 3D hälsningar i mobilen. Agency9s applikationer ger användaren möjlighet att interagera med objekt och miljöer på ett naturligt sätt. Det är kraften i 3D visualisering från Agency9.

Khashayar Farmanbar, VD Agency9
Mobiltelefon: 070 953 21 68
E-post: farmanbar@agency9.se

Om hitta.se

Prisbelönta hitta.se hjälper dagligen hundratusentals svenska privatpersoner och företag att komma i kontakt med varandra. hitta.se grundades i juni 2004 och är en av Sveriges snabbast växande internetsajter . På hitta.se finns mobilnummer, telefonnummer och adresser till alla svenska företag och privatpersoner, samt kartor och satellitbilder över alla landets adresser och platser. Användare kan även nå hitta.se genom 118 020, numret man ringer för att komma åt hitta.ses tjänster via telefon. För mer information se: www.hitta.se eller ring 118 020. hitta.se vann priset för bästa internetstrategi i 2007 års upplaga av SIME Awards, bästa nyttotjänstMobilgalan 2007 och rankas som en av de tio bästa söktjänsterna i landet och är en av Sveriges topp 100 bästa internetsajter enligt tidningen Internetworld.

För mer information vänligen kontakta:
Jennie Sinclair, marknads- och PR-direktör på hitta.se, tel. 070-777 73 08, e-post: jennie.sinclair@hitta.se

Nicholas Rundbom, AxiCom, tel. 070-266 55 38, 08-545 185 43, e-post: nicholas.rundbom@axicom.se

Klicka här för att ladda ner detta pressmeddelande i pdf.