Aurorum Science Park

Agency9s 3D e-tjänst förbättrar demokratin i Linköping

Pressmeddelande   •   Dec 22, 2009 13:08 CET

Tjänsten som finns på kommunens hemsida utnyttjar senaste 3D teknologin baserad på Agency9s lösning 3DMaps. Kommuninvånare kan nu lätt hitta information om kommunens tjänster och intressanta platser men kan också med enkelhet hitta information om fastigheter och nya byggprojekt inom kommunen. Som en del av kommunens kulturkampanj "Vinterljus" kan användaren flyga runt i kartan och dyka in i så kallade "360"-foton. Fördelen för användaren med 3-dimensionell karta är att det är lättare att känna igen sig, det blir tydligare och man lockas att utforska kartan mer än i en traditionell 2D karta. Länk: www.linkoping.se/3D

Agency9s webbaserade lösning 3DMaps används redan i stordrift av hitta.se i deras söktjänst i 3D-kartan. Tjänsten har fått positiva omdömen av användare och visar på en tydlig ökning i tid som användaren utforskar kartan, en viktig parameter för webblösningar.

Agency9 lanserar en svit av tilläggsmoduler till 3DMaps anpassade för kommuners tjänster för att öka tillgänglighet och tydlighet i kommunikation av:

 nybyggnadsprojekt och visioner

 översiktkarta av kommunen

 bygglovprocesser med sikt/skuggstudier

 turistinformation

 information om platser och fastigheter (från fastighetsregister)

 dialog kring projekt, rapportering av klotter, skadegörelse och insamling av allmänna synpunkter

Ett flertal kommuner har påbörjat projekt med Agency9 och dessa e-tjänster.

Agency9s 3DMaps adresserar krav definierade i regeringens projekt för e-förvaltning, som drivs av kommun- och finansmarknadsminister Mats Odell, att öka kvalitet och effektivitet i leverans av tjänster till medborgare.

E-förvaltning är även ett prioriterat projekt inom Europiska Unionen med en ministerdeklaration nyligen underskriven som befäster ambitionen att stimulera införande av e-tjänster i medlemsländerna.

"Vi strävar mot en vision där Europeiska förvaltningar är uppfattade som öppna, flexibla och samarbetande i relationen med medborgare och företag.", säger deklarationen

Agency9 planerar en snabb expansion och har redan stort intresse från kunder internationellt.

"3DMaps är en bra investering för kommuner och förvaltningar med ett snabbt mervärde till medborgarna i form av tydlig kommunikation och möjlighet till självbetjäning. Vår lösning använder den information som de flesta kommuner redan har och kan snabbt integreras i deras befintliga miljöer, säger Khashayar Farmanbar, VD för Agency9.

Agency9 AB utvecklar och licensierar webblösningar som utnyttjar kartor och 3D visualisering för att skapa attraktiva och intuitiva e-tjänster. Kunder är primärt gula sidor bolag samt organisationer inom offentlig förvaltning och infrastruktur. Bolaget bildades 2003 har bl.a. levererat den e-tjänst inom sökning och 3D-kartor som Sveriges största kart-sajt, hitta.se använder. För ytterligare information kontakta Khashayar Farmanbar, VD Mobiltelefon: 070 953 21 68, E-post: farmanbar@agency9.se