Agent25 Sverige AB

Agent25 expanderar verksamheten till Tyskland

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2003 08:00 CET

I Tyskland finns idag tre aktörer för bevakning av pappersklipp men bara ett par aktörer för digital omvärldsbevakning. Den traditionella pressklippsmarknaden beräknas vara värd 500-600 miljoner SEK årligen.

- Det finns en enorm potential för oss i Tyskland, säger Agent25:s VD Robert Tinterov. I Sverige är exempelvis 80 procent av landets 150 PR-byråer kunder till oss - i Tyskland finns det 1200. Tysklands mediemarknad är i stor utsträckning internetbaserad, vilket gör vårt verktyg mycket effektivt och prisvärt för den tyska marknaden.

Agent25 öppnar nu ett kontor i Starnberg strax söder om München och har gjort nära 2000 tyskspråkiga nyhetskällor sökbara. Från och med 2 februari är det fritt fram för tysktalande kunder att lägga upp sina sökagenter för en bättre och effektivare omvärldsbevakning.

- Vår affärsmodell gör det enkelt att expandera till nya marknader. Alla system är redan klara, så det handlar i stort sett bara att indexera landets alla internetbaserade medier och göra dem sökbara, säger Robert Tinterov.

Så här fungerar Agent25:
Agent25 har varit verksamt sedan 1998 och är ledande i Skandinavien med digital omvärldsbevakning. Varje dag publicerar över 900 nordiska och engelskspråkiga nyhetskällor cirka 25 000 artiklar på nätet vilka direkt är sökbara via Agent25:s sökverktyg. Användarna bygger egna agenter som söker efter länkar till de artiklar som publiceras på nätet. Man kan välja att få sina sökningar presenterar via e-post flera gånger per dag, via SMS eller när man vill via sin lista över agenter på agent25.se.

Nyligen lanserade Agent25:s arkivtjänsten Research, vilket gör det möjligt att söka efter länkar till samtliga artiklar publicerade på nätet sedan mitten av 2002.

Från och med den 2 februari erbjuder Agent25 bevakning av 1800 tyskspråkiga källor från sex olika länder.

För mer information:
Robert Tinterov, VD Agent25: 08-534 80 401 alt 070-249 77 90, e-post robert.tinterov@agent25.com.