Agenturföretagen

Agenturföretagen stödjer fattiga och utsatta kvinnor i tredje världen: Inleder Samarbete med Hand in Hand

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2014 10:15 CEST

Agenturföretagen inleder ett samarbete med Hand in Hand under sitt jubileumsår och ska tillsammans med medlemmarna samla in 280,000 kronor till ett så kallat byprojekt. I torsdags förra veckan presenterades projektet i samband med organisationens framtidsseminarium och 100-årsfirande på Berns och den första stora donationen - 10 000 kr - kom från en av Agenturföretagens äldsta och mest anrika medlemsföretag Ancrona.

Agenturföretagen med styrelse och medlemmar har satt som mål att ta ansvar för ett så kallat byprojekt. Investeringen för detta är 280,000 kr, en donation som öronmärks för just denna by och projektet pågår i två år. Under tiden som projektet pågår lyfts hela byn ur extrem fattigdom genom de nya småföretag som etableras av kvinnorna i byn efter de genomgått utbildning. Det betyder också att barnarbete försvinner och att omfattande hälso-, hygien- och veterinärprogram kommer att genomföras.

- Som egenföretagare vet man precis hur det är att oroa sig för framtiden och möjligheten att kunna försörja sig själv och sin familj. Man känner också igen sig i glädjen att ha sitt eget företag och få känna självförtroendet som kommer av att vara sin egen lyckas smed, säger Helena Waker, VD på Agenturföretagen.

- För Agenturföretagens medlemmar ligger Hand in Hand:s sätt att hjälpa människor ur extrem fattigdom genom utbildning och företagande extra varmt om hjärtat, fortsätter Helena Waker.

- Vi på Ancrona är stolta över att få bidra till ett fantastiskt projekt som berör oss på många plan, hälsar Peter Nordwall, Ancrona.

Ett stort tack till Ancrona som med sin generositet kickstartat igång projektet!

Om Hand in Hand:

Hand in Hand bekämpar fattigdom genom utbildning och företagande för framförallt kvinnor. Med ett speciellt program för hjälp till självhjälp erbjuds kvinnorna utbildning och träning som med möjligheter till mikrolån ger dem de rätta verktygen för att etablera små familjeföretag och därmed långsiktigt förändra hela familjens situation. Under sju år har Hand in Hand utbildat 850,000 kvinnor och skapat mer än en miljon jobb bland de fattiga i Indien och Afrika. Det innebär att över 5 miljoner människor kunnat lämna extrem fattigdom och att hundratusentals barn kunnat gå från arbete till skola. Hand in Hand genomför dessutom omfattande program för hälsovård, energi, miljö- och vatten. http://www.handinhand.nu

Om Hand in Hands byprojekt:

Som sponsor av en by med i genomsnitt ca 1000 invånare löper projektet under en 2-års period. Satsningarna innebär bland annat att göra byn barnarbetsfri och förbättra offentliga skolor, eliminera undernäring bland barn, starta ca 100 mikroföretag via utbildning i att läsa/skriva/räkna samt entreprenörsträning i kombination med externa mikrolån, att sätta upp ett sk medborgarcenter med datautbildning för 100 personer samt avfallshantering inkl kompostering.

Om Ancrona:

Ancrona har sina rötter i det som en gång var en av Sveriges första agenturfirmor, J&S (Johannsen och Svensson). Företaget grundades redan 1927 stå bakom många kända varumärken som finns i dagligvaruhandeln, däribland Sun Maids russin, Felix gurkor och rödbetor, Finn Crisp, Maryland Coockies, Önos saft, Risenta, Frebaco och Almondy. Företaget har även medverkat vid uppbyggandet av ett antal moderna varumärkesframgångar i Sverige, bland annat Ella's Kitchen, Kan Jang, Pilsner Urquell och Bambino MAM. Ancrona har varit medlemmar i Agenturföretagen sedan 1934. http://www.ancrona.se/

AGENTURFÖRETAGEN I KORTHET:

Agenturföretagen grundades 1914 och har 100 års erfarenhet av handel.
Agenturföretagen är en medlemsägd branschorganisation som verkar för att öka handeln för agenter, importörer/distributörer och leverantörer i Sverige och internationellt. Agenturföretagen har över 600 företagsmedlemmar, varav 400 företag är verksamma inom mode och design.
På uppdrag av medlemmarna organiserar Agenturföretagen handelsplatser, däribland Preview Fabrics & Accessories, Nordic Fabric Fair, Nordic Shoe & Bag Fair, Inköpsdagar i Varberg samt driver handelshuset Stockholm Skohus.