Agenturföretagen

AGENTURFÖRETAGENS ÅRSMÖTE DEN 18 NOV - TRENDER, STIPENDIUM OCH FACEBOOK

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 16:42 CET

Den 18 november bjöd Agenturföretagen in till sitt höstmöte tillsammans med medlemmar och samarbetspartners. Tre viktiga ämnen från programmet:

FACEBOOK OCH AGENTURFÖRETAGEN

Martin Ingemansson, ansvarig för Facebook i Norden, var inbjuden att guida oss genom Facebook och berätta om möjligheter och utmaningar med sociala nätverk. Bland annat pratar vi om hur du kan använda Facebook i ditt företagande samt hur utvecklingen ser ut framöver enligt Martin Ingemanssons utsaga.

ÅRETS STIPENDIATER

Stipendium på sammanlagt 80.000 kr delas ut till framgångsrika entreprenörer i Agenturföretagens nätverk!

Årets första stipendiat är Angelique Thunholm från medlemsföretagen New Collection AB som tillhör skobranschen. Produktionen av det egna varumärket NuDE sker till 100% i Italien och för att Angelique ska kunna ta tillvara på den enorma kunskap som finns där gällande bra material, komponenter och tillverkning ska hon nu förbättra sin italienska.

Årets andra stipendiat är Natalie Harris med anknytning till medlemsföretaget Märkett i Borås AB. Natalies mamma Katarina Bjerstaf driver tillsammans med Annelie Andersson detta innovativa företag inom labels/etiketter till bland annat mode, inredning och sportindustrin. Natalie har nu, med uppmuntran från sin lärare i kinesiska, bestämt sig för att fortsätta sina studier i kinesiska för att kunna hjälpa till med affärsrelationerna i öst framöver.

2010 års tredje och sista stipendiat är Linda Palm Einarsson engagerad i agenturen för det tyska skovarumärket Caprice. Agenturen drevs tidigare av Lindas man Thomas Einarsson som vann priset Årets Agent 2009 för sitt arbete med att lansera Caprice på den svenska marknaden. När Thomas sedan blev allvarligt sjuk stöttade Linda honom i arbetet med mässor och införsäljning. Hon upptäckte en stor talang och ett brinnande intresse och har nu, med förtroende från Caprice i Tyskland, bestämt sig för att fortsätta driva agenturen efter Thomas mycket sorgliga bortgång i höstas. Stipendiet ska gå till utbildning inom skobranschen i såväl Sverige som på Caprice fabrik i Tyskland.

AGENTURFÖRETAGEN, AGENTUR- OCH DISTRIBUTIONSVERKSAMHET

Agenturföretagen är experter på allt som har med agentur- och distributionsverksamhet att göra och VD Helena Waker har kikat närmare på de största utmaningarna inför 2011.

- En av de största utmaningarna agenter och distributörer står inför är att företagen ska våga anställa igen, säger Helena Waker, VD på Agenturföretagen.

- Även på kontraktsidan ser vi hur det blir viktigare och viktigare att företaget har rätt rådgivare och ett nätverk att luta sig mot. Idag måste ett litet företag ofta tänka som ett stort företag och vara framsynta i denna fråga.

Kontakta oss gärna för att höra mer om vilka handelstrender som råder!

Agenturföretagen är en medlemsägd branschorganisation som verkar för att öka handeln för agenter och distributörer i Sverige och internationellt.

På uppdrag av medlemmarna organiserar Agenturföretagen olika mötesplatser, däribland Bomullsbörsen, Preview Fabrics & Accessories, Nordic Fabric Fair, Nordic Shoe & Bag Fair samt handelshuset Stockholms Skohus sedan grundandet 2009.

Agenturföretagen startades 1914 och är aktiv inom Internationella Handelskammaren och IUCAB (International Union of Commercial Agents and Brokers), ett internationellt nätverk för agenter och distributörer.

www.agenturforetagen.se