AGI

AGI har övertagit utgivningen av Cap & Design

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 16:27 CEST

AGI Publishing House har tagit över utgivningen av Cap & Design från IDG.

Tidningarna AGI och Cap & Design följdes tätt åt i början. Cap & Design beskrev formgivningen och AGI den grafiska produktionen. När formgivningen sedan breddades med många nya medier, växte tidningarna ifrån varandra.

– De ska fortsätta att utvecklas var för sig, säger AGIs publisher Peter Ollén. Medan AGI har sitt fokus på tryckta medier så ska Cap & Design beskriva formgivningen till alla medier.

– Vi ska vara väldigt rädda om det förtroende som Cap & Design har hos sina läsare. Därför ska vi inte ta bort någonting. Däremot vill vi gärna sprida AGIs kunnande kring medieteknik, så att Cap & Design även kan handla om teknik- och materialval för tryck, storformat och digital signage. Vi vill också tillföra AGIs kunskap om produktion av direktreklam i tryckt och digital form.

– På samma sätt hoppas vi att Cap & Designs redaktionella kunskap kan komma AGIs läsare mer till del med gemensamma temanummer, seminarier och awards. Helt klart kommer samarbetet också att styrka oss i planeringen av Sign & Print mässan, som hålls i Kista i februari 2015.

– Från 2015 kommer vi att utöka antalet utgåvor av Cap & Design från fem till åtta tryckta nummer. Antalet grafiska formgivare är i dag fler än någonsin, så det finns all anledning att satsa inom det här området, säger Peter Ollén, som också är glad att Carina Nilsson fortsätter som chefredaktör. Så här säger hon.

– Jag tycker det är jätteroligt att få förtroendet att fortsätta jobba med CAP&Design. Den grafiska branschen går en spännande framtid till mötes och det är otroligt spännande att få vara med och bevaka den utvecklingen.

IDGs vd Christer Björkin kommentar är:

– Vi är glada över den här affären. Det var viktigt för oss att hitta en ägare som långsiktigt vill satsa på tidningen. Med AGI som ny hemmahamn är detta garanterat.

Christer Björkin Peter Ollén

VD, IDG VD, AGI

AGI Publishing House AB är ett medarbetarägt förlag som ligger i Malmö. Förlaget ger ut tidningen AGI Grafiskt Forum och webbsajten 3dp.se, för professionella användare av 3d-skrivare. I Norge ger förlaget ut AGI Norsk Grafisk Tidskrift. Dessutom produceras tekniska artiklar till danska och finska tidningar. AGI arrangerar Sign & Print mässorna i Sverige, Norge och Danmark. AGI är också huvudägare i Fridtjuv – en sajt för digitala lärresurser.

Förläggare Peter Ollén, po@agi.se, +46 40 660 04 50
AGI Aktuell Grafisk information AB