Agria Djurförsäkring

Agriamiljonen för OS och VM fördelad

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2003 17:58 CET

Nu är Agriamiljonen fördelad för OS- och VM-året 2004. Svenska ryttare har visat att de har mycket att ge i internationella sammanhang. Men ändå behövs stöd som ökar möjligheterna att nå medaljplats. Agriamiljonen är en elitsatsning i samarbete mellan Agria Djurförsäkring och Svenska Ridsportförbundet.

Dressyr
De potientiella OS-ryttarna ges möjlighet att ta med personlig tränare till internationella Grand Prix-tävlingar fram till OS.

Motivering: Små detaljer och finjusteringar kan vara mycket betydelsefulla i dressyr. Att ha sin personliga tränare med på viktiga tävlingar ger trygghet och förhoppningsvis ytterligare förbättrade resultat. Dressyren tilldelas 144 000 kronor.

Hoppning
Hoppningen vill ta med den till landslaget knutna veterinären under ett antal viktiga internationella tävlingar samt även gå igenom landslagshästarna på hemmaplan vid minst ett tillfälle.

Motivering: Att med kontinuerliga kontroller förebygga och minimera skaderisker för att säkerställa hästarnas hälsa är viktigt såväl för hästarnas välbefinnande som sportsligt och ur försäkringssynpunkt. Till detta projekt avsätts 140 000 kronor.

Svensk hoppsport ökar sitt internationella deltagande för varje år. Inför OS görs en satsning med deltagande i Samsung Nations Cup och individuella starter vid tävlingar som ingår i Super League.

Motivering: svensk hoppsport är väl etablerad i Europa sedan flera år. En satsning på tävlingsdeltagande inför OS borde vara en "bra investering". Till detta avsätts 231 000 kronor. Hoppningen tilldelas sammanlagt 371 000 kronor.

Fälttävlan
En satsning på World Cup står på önskelistan för fälttävlan inför OS.

Motivering: Året började lite trögt för fälttävlan men avslutades desto bättre. Flera ryttare har genom individuella resultat kvalat till OS. Fortfarande finns chans att få med ett lag. En satsning på deltagande i World Cup verkar vara en utmärkt uppladdning, särskilt med tanke på att World Cup rids i det nya förkortade formatet precis som OS kommer att göra från 2004. Fälttävlan tilldelas 250 000 kronor.

Körning
Sverige är en ledande nation i enbetskörning. 2004 går VM i Åstorp. Där har våra kuskar chansen att ta sin tredje titel i rad. Inför VM vill landslaget förbereda sig genom ett antal träningar och internationella tävlingar.

Motivering: En elitsatsning som har god chans att ge VM-medaljer på hemmaplan, vilket naturligtvis skulle vara extra roligt. Körning tilldelas 85 000 kronor

Dressyr för ryttare med funktionshinder
Ryttarna vill förbereda sig för OS med träning, tävlingar och träffar. En nyhet i handikappdressyr är att man nu kan tävla med egen häst, en stor möjlighet men som också medför ökade kostnader för träning och tävling.

Motivering: Sverige har flera bra ryttare som nu ska tävla med egen häst. Vi tror att de har god chans till framskjutna placeringar. Dressyr för ryttare med funktionshinder tilldelas 100 000 kronor.

Voltige
Tidigare har voltigen tävlat med klubblag. Nästa år vill man sätta ihop ett landslag med voltigörer från flera klubbar för att skapa ett konkurrenskraftigt lag till VM. Detta kommer att medföra ökade kostnader för träning med bland annat resor och transporter av hästar.

Motivering: Sverige har sedan länge varit med i topp i voltige. En satsning på ett ännu starkare lag till VM är ett nytänkande som har förutsättning att ge framgång. Voltigen tilldelas 50 000 kronor.

I Svenska Ridsportförbundets och Agria Djurförsäkrings styrgrupp för elitsatsning ingår:

Anders Mellberg, Agria Djurförsäkring, 08-588 420 92
Monica Dreijer, Agria Djurförsäkring, 08-588 421 47
Pekka Olson, Agria Djurförsäkring, 08-588 421 13
Annika Ersgård, Svenska Ridsportförbundet
Tomas Torgersen, Svenska Ridsportförbundet
Lena Berggren-Wenderyd, Svenska Ridsportförbundet

För mer information kan du också kontakta Cina Seidefors, informatör Agria Djurförsäkring, 08-588 420 01