Agria Djurförsäkring

Agrias Ponnyryttare 2004 är utsedd

Pressmeddelande   •   Nov 19, 2003 13:12 CET

Agrias Ponnyryttare för 2004 heter Hanna Wieden, kommer från Ängelholm och rider för Åstorpsortens Ryttarförening. Hon är bara 13 år, men har redan visat sig vara en stor talang och har, trots sin unga ålder redan mycket stor erfarenhet.

Bland 2004 års nominerade finns flera väldigt duktiga ponnyryttare som var och en är lysande stjärnor, så det var inte ett lätt val.

När Hanna var nio år red hon sitt första dressyr-SM på B-ponnyn Pikina och det resulterade i en bronsmedalj. På SM året efter vann hon båda kvalen och A-finalen och guldmedaljen var säkrad! Fjolåret var Hannas och Pikinas sista säsong tillsammans och de blev då silvermedaljörer på SM.

Sedan hösten 2002 har Hanna börjat tävla Favorite Love, en korsning welsh/halvblod som är jämngammal med Hanna, och "Freddy" som hon kallas, och Hanna fann varandra snabbt. Under 2003 har de vunnit ett antal FEI-klasser på nationella tävlingar och som kronan på verket tog de silver på NM i Finland – för övrigt den enda svenska medaljen där för Sverige i dressyr.

Vid SM upprepade hon bedriften hon gjorde som tioåring. Hon och Favorite Love vann båda kvalen, kürfinalen och än en gång gick guldmedaljen till Ängelholm. På Svenskt Ponnyderby i dressyr blev de tvåa.

Till vardags tränar Hanna för Susanne Karlsson och några gånger i månaden åker hon också till Rose Mathiesen.

För det kommande året är de stora målen för Hanna EM i Polen, NM och även förhoppningsvis någon internationell tävling.

Hanna är speciellt känd för sin känsla för sina ponnyer, sitt goda humör, sitt goda kamratskap och sist men inte minst för sina framgångar.

Agrias Ponnystipendium består av 15 000 kronor samt 5 000 kronor i premieavdrag till en försäkring. Stipendiet delas årligen ut till en lovande ponnyryttare för att han eller hon ska utvecklas inom sporten.

– Som Ridsportförbundets största samarbetspartner har Agria en viktig uppgift att främja både hästsporten, god djurhälsa och djurvård. Att utse en ponnyryttare är ett bra sätt att lyfta fram goda exempel och stimulera talangfulla ryttare, säger Monica Dreijer, vice vd på Agria Djurförsäkring.

Juryns motivering:

Hanna Wieden är känd i hela Ponnydressyr-Sverige Det är speciellt hennes känsla för sina ponnyer, sitt goda humör och goda kamratskap, samt hennes tävlingsframgångar som ligger bakom hennes goda anseende.

Hanna är bara 13 år och redan en stor talang. På ponnyn Favorite Love, har hon i år vunnit ett antal FEI-klasser på nationella tävlingar och som kronan på verket tog de silver på NM i Finland. Vid SM och Svenskt Ponnyderby knep de guld- respektive silverplatsen.

Juryn tror att Hanna kommer att gå mycket långt inom dressyrsporten. Vi hoppas att Agrias Ponnystipendium ger en skjuts på vägen.

./.

För mer information, kontakta Cina Seidefors, informatör på Agria Djurförsäkring, 08-588 420 01, 073-964 20 01 eller Lars Lagerdahl, Ridsportförbundet, 0220-456 08 eller 070-979 56 08 eller Lotta Amnestål, informatör Ridsportförbundet, 0220-456 35
eller 070-979 56 35.