AIK

AIK:s nyhetsbrev 9/10 - 2003

Pressmeddelande   •  Okt 10, 2003 10:40 CEST

AIK HOCKEY I KRIS Ishockey (herrar): Efter degraderingen till Allsvenskan har vi arbetat stenhårt med att anpassa vår organisation, detta är nu klart. Vi har halverat våra kostnader och fokuserat på vårt lag. Vi är redo för ett avancemang till Elitserien. Trots våra ansträngningar kommer vi att gå med förlust under denna säsong. Vi har därför under de senaste månaderna arbetat med ett flertal refinansieringsspår. Tyvärr har dessa spår inte genererat några större teckningar i den pågående nyemissionen. De negativa utfallen kan främst tillskrivas följande punkter: - Dåliga publiksiffror - För få sponsorer - Ett allmänt ointresse för Stockholmshockeyn För att AIK Hockey skall kunna ta sig ur denna mycket svåra situation krävs att vi lyckas få upp publiksnittet. Många inblandade är mycket oroade över den uppkomna situationen. Ägaren av Hovet och Globen, AB Stockholm Globe Arena, har beslutat att hjälpa AIK Hockey ut ur denna besvärliga situation genom att låta AIK hyra Globen/Hovet gratis vid matcherna mot IK Nyköping Hockey den 15/10 och Skellefteå AIK den 24/10. Vi (styrelse, kansli, ledare och spelare) ber därför alla AIK:are att mangrant ställa upp under dessa matcher. Vi måste visa övriga hockeysverige, möjliga investerare och nya sponsorer att AIK Hockey lever. Vår förhoppning är att vi ska lyckas göra en verklig manifestation där vi alla gemensamt visar övriga lag att AIK Hockey är att räkna med även i framtiden. Vi hoppas givetvis att detta skapar ett drag runt vår ishockey som i slutet av säsongen resulterar i ett avancemang till Elitserien. Vi vädjar till dig som AIK:are. Kom och stöd vårt hockeylag, det är NU vi behöver dig. Onsdagen den 15/10 kl 18:00 mot IK Nyköping Hockey i Globen Fredagen den 24/10 kl 19:00 mot Skellefteå AIK på Hovet Varenda krona går till AIK Hockey! Utan ordentligt stöd under dessa matcher samt under resterande säsong kommer AIK Hockey inte att kunna ha kvar något elitlag. Styrelsen i AIK Hockey EKONOMISK VINST I AIK FOTBOLL ÅR 2003 Fotboll: AIK Fotboll AB redovisar idag torsdag den 9 oktober 2003 rapport för verksamheten under årets första åtta månader 2003. Här följer en sammanfattning av delårsrapport för perioden 1 januari-31 augusti 2003. - Rörelseresultatet efter finansiella intäkter och kostnader uppgick till + 7 278 tkr (+ 372 tkr) vilket är bättre än för motsvarande period ifjol. Finansiella intäkter och kostnader påverkar resultatet med - 1 410 tkr (+ 4 995 tkr) - För helåret prognostiseras ett en mindre vinst. Detta innebär att det redan år 2000 uppsatta långsiktiga ekonomiska målet uppnås enligt tidplan. - Insatsen i Allsvenskan är klart under våra förväntningar, speciellt mot bakgrund av den start vi fick under våren. Efter matchen mot Landskrona ligger vi på en nionde plast och utan möjlighet att spela i Europa under 2004. Damlaget kommer ej att uppnå målet att nå allsvenskan. Laget ligger för närvarande på fjärde plats i division 1. - Fortsatt ökande publiksiffror med derbyt mot Djurgården som lockade drygt 35 000 åskådare som toppnotering Innan sista hemmamatchen mot GIF Sundsvall är genomsnittet 18 047 åskådare per match vilket överträffar fjolårets hemmasnitt på 16 551. - AIK Fotbollsförening, AIK FF, är sedan april 2003 största ägaren av bolaget och AIK Fotboll AB är, också sedan april detta år, associerad medlem i Svenska Fotbollsförbundet. Fullständig delårsrapport finns på hemsidan www.aik.se KARLBERG - MITT I VECKAN Fotboll (herrar): Lägesrapport från AIK:s träningsanläggning. Mats Rubarth är i fortsatt målform, Daniel Örlund saknar matchspel och Per Nilsson hoppas vara i speldugligt skick mot Valencia.

Läs mer på http://www.aik.se/fotboll/2003/031009lagesrapport.html

FEM LAG KVAR I SLUTSPELEN Fotboll (ungdom): AIK är kvar i såväl JSM som PSM och har tre lag klara för semifinal i Sankt Erikscupen. Samtliga resultat hittills och schema för kommande matcher hittar du på http://www.aik.se/fotboll/2003/030930slutspel.html

Nyhetsbrevet 8/10-2003