AIK Bouleförening

AIK till boulens ATP Tour

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2019 23:30 CEST

Tennisen har sin ATP Tour, golfen sin PGA Tour. Även boulen (eller Pétanque, som det heter internationellt) har sin internationella elit-Tour som heter PPF - Passion Pétanque Francaise. Världens bästa boulespelare spelar den ett år långa Touren, där de bäst placerade möts i finalspel i franska Fréjus vid årsskiftet.

Sverige är ett litet land inom boulen, även om man räknas bland de 5 - 6 främsta länderna i Europa. Att en svensk klubb skulle bjudas in till världens finaste men tuffaste boule-Tour, är snudd på sensationellt men nu ett faktum. När PPF Touren når hemmastaden Fréjus på Franska Rivieran, är det en av de största deltävlingarna. Den sammanfaller också med den franska semesterperioden, vilket bidrar till att locka med storpublik.

Här är det meningen att ett Trippellag från AIK Bouleförening som första svenska klubb, ska få mäta sina krafter med gräddan av världseliten i mitten av augusti.

Även om chanserna för AIK Boule att kvala in till slutspelet måste bedömas som små, är det en fantastisk framgång för AIK Boule och svensk boulesport att som första klubb bjudas in till PPF Touren. PPF Tourens general Jean Casale, har även sockrat erbjudandet och står för boendet under deltävlingen.

Om AIK Boule kommer att kunna åka till Fréjus, återstår att se. Samma helg som PPF Touren spelas i Fréjus, spelas sista serieomgången i boulens Div 1. Då avgörs AIK:s möjligheter att ta steget upp i boulens Elitserie. I augusti vet vi om det blir franska Fréjus eller Elitseriekval.

Sedan 2017 har AIK Bouleförening seglat upp som en av Sveriges mest intressanta bouleföreningar, med stora både sportsliga och föreningsmässiga framgångar. I barn- och ungdomsverksamheten utgår man från Barnkonventionen med Nolltaxa upp till 13 år, och stor uppskattad Öppenverksamhet.