Ehrenberg Kommunikation

Air Greenland firar 50-årsjubileum

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2010 11:58 CET

I år är det 50 år sedan Air Greenland grundades. Under dessa år har en markant passagerarökning skett från 15 000 till 421 000. Jubileet firas bland annat med nya flygplan, ny direktrutt mellan Island och Grönland, jubileumsfrimärke, fototävling och pris till bästa passagerarhistoria.

I juni är det premiär för 50-årsfirande Air Greenlands direktlinje mellan Reykjavik på Island och Nuuk på Grönland. Under högsäsong, 19 juni – 4 september, trafikeras rutten en dag per vecka. Nuuk – Reykjavik – Narsarsuaq – Nuuk är en ny inrikesrutt som under lågsäsong flyger två dagar per vecka. För att kunna ta alla passagerare har flygbolaget utökat flygflottan med två nya flygplan vilka smyckats med en jubileumslogga.

Inför jubileumsåret presenterade Air Greenland i samarbete med Post Greenland ett jubileumsfrimärke. Som ytterligare led i firandet arrangerar man även en fototävling för passagerarna samt pris till de bästa historierna som har utspelats under en flygning med Air Greenland.

Air Greenland är idag det enda flygbolag som trafikerar Grönland och Danmark året runt. Sommartid erbjuds resenärerna tio till tolv flygturer per vecka och om vintern fem per vecka. Förutom passagerartrafiken används flygplan och helikoptrar till såväl godstransport som sjuk- och räddningstransporter, men även till forskningsprojekt.

Sedan 1960 har Air Greenland transporterat passagerare och gods såväl inrikes som utrikes mellan Grönland, Danmark och Island. De första åren användes en flygmodell som kunde landa både på vatten och på land. Som ett led i landets snabba utveckling ökade efterfrågan på såväl frakt- som passagerartransporter, och gradvis övergick Air Greenland från den kostsamma helikoptertrafiken till flygplan. 1979 byggdes en ny flygplats i huvudstaden Nuuk och därmed blev det möjligt att flyga inrikes med Dash 7 som tar 50 passagerare. Idag har majoriteten av städerna längs västkusten en flygplats. Under den första tiden fraktades årligen 15 000 passagerare, en siffra som ökade till 50 000 inom loppet av tio år. 2008 var motsvarande siffra mer än 421 000 passagerare.

Kontaktinformation
För ytterligare information se www.airgreenland.dk eller kontakta Jesper Kunuk Egede, telefon +45 31 26 99 09, e-post jke@airgreenland.com (Språk: danska, svenska och engelska)
Högupplösta bilder finns för nedladdning på www.ehrenberg-kommunikation.com alt. kontakta Susanne Larsson på EHRENBERG Kommunikation, e-post s.larsson@ehrenberg-kommunikation.com, telefon 040-661 15 02.

Om Air Greenland
Från start hette flygbolaget Greenland Air, men under 2002 genomgick varumärket en modernisering och företagsnamnet ändrades till Air Greenland. Under 2008 hade man mer än 421 000 passagerare, som flög inrikes och utrikes mellan Grönland, Danmark och Island. Flygflottan består av 35 flygplan och helikoptrar i varierande storlekar, allt från Airbus 330-200 som tar 245 passagerare till helikoptern AS 350 med plats för 5 personer. Antalet anställda är 650 personer.