airBaltic

airBaltic och Reval Hotels går samman under gemensamt varumärke

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2010 10:28 CET

Riga. Det ledande Baltiska flygbolaget airBaltic och den största hotellkedjan i regionen, Reval Hotels, annonserar idag att de utökar sitt samarbete. Företagen kommer att samarbeta under namnet ”Reval Hotels, ingår i air Baltic Hotels” för att bättre marknadsföra sina tjänster och sin höga standard. Den här typen av samarbete är den första i sitt slag i regionen och kommer att generera affärer för båda företagen på Baltiska, Ryska, Skandinaviska och den Västeuropeiska marknaden.

- Vi ser fram emot vårt samarbete med Reval Hotels och möjligheten att erbjuda hög standard till airBaltics kunder, säger Bertolt Flick, VD för airBaltic. airBaltic och Reval Hotels är viktiga spelare i den Baltiska regionen och kunderna behöver pålitlig och kvalitativ service, vilket vi tillsammans kan erbjuda under airBaltic och airBaltic Hotels varumärke. Vi är dessutom övertygade om att vår resebyrå på nätet airBaltic Travel kommer att öka försäljningen hos Reval Hotels med 20%, säger Flick.

- Vi är glada över att presentera vårt partnerskap med airBaltic, säger Heikki Vanhanen, VD för Reval Hotels. Vi kommer att marknadsföra airBaltic Hotels som Reval Hotels. Tillsammans är vår ambition att stötta varandra i jobbet med att locka nya och gamla kunder till marknaderna som vi verkat på, fortsätter Vanhanen.

Kunder hos båda företagen kommer att få möjligheter att uppleva flexibla, högkvalitativa resor. Båda företagen kommer ömsesidigt att marknadsföra varandras tjänster. På så sätt kommer kunderna att erhålla lägsta prisgaranti.

Denna åtgärd gynnar båda företagen. Reval Hotels kommer att marknadsföras till nästan 3 miljoner airBaltic passagerare årligen vilket ger dem förbättrade möjligheter att nå nya marknader. Starkare varumärke och nya säljkanaler kommer att stärka intäkterna. För airBaltic kommer detta att innebära en perfekt varumärkesallians och positionering i reseindustrin samtidigt som Reval Hotels tillhandahåller 600 000 bäddnätter årligen.

AIR BALTIC CORPORATION (airBaltic) är ett sammanslaget aktieföretag som grundades 1995. Huvudägare är den Lettiska staten med 52,6% av aktierna, och SIA Baltijas aviācijas sistēmas, med 47,2% av aktierna. airBaltics flotta består av 31 flygplan – tio Boeing 737-500, åtta Boeing 737-300, två Boeing 757-200 och elva Fokker 50 flygplan. airBaltic erbjuder non-stop flyg från de tre baltiska huvudstäderna – Riga, Vilnius och Tallinn. airBaltic erhöll guldtiteln för Årets flygbolag 2009/2010 från European Regions Airline Association. airBaltic är också vinnare av Air Transport World Phoenix priset 2010 – Ett globalt erkännande av utmärkt omstrukturering av företag.

Reval Hotels är den ledande hotellkedjan i de baltiska länderna med nio fullservice förstaklasshotell belägna i de största baltiska städerna: tre i Tallinn, Estland, tre i Riga, Lettland, ett i Vilnius och ett i Kaunas, Litauen. Reval Hotel Sonya är gruppens första hotell i S:t Petersburg, Ryssland. Reval Hotels ägs av det norska investmentbolaget Linstow AS som ägs av A Wilhelmsen AS, vilket äger majoriteten av aktierna i världens näst största kryssningsbolag Royal Caribbean Cruise Lines.

För högupplösta bilder:

Reval Hotels: http://cvi.revalhotels.com/
airBaltic: http://www.airbaltic.com/public/downloads.html

För mer information vänligen kontakta:
Janis Vanags, Vice President Corporate Communications

A/S Air Baltic Corporation