Airbnb

Airbnb avslöjar de mest önskade resmålen och boendena världen över bland sina 70 miljoner resenärer

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2016 10:18 CET

Airbnb, förmedlaren av privata bostäder online, har sammanställt sina över 70 miljoner resenärers mest önskade bostäder och destinationer runt om i världen. Så vart skulle vi resa och bo om vi hade obegränsat med pengar och tid? Svaret är till en trädkoja och helst ska den finnas i den sydamerikanska pärlan Belize. Airbnbs ”önskelistor” är en funktion på sajten där alla användare kan samla och favoritmarkera sina önskeboenden och dela dem med sina vänner.

Sammanställningen visar bland annat att:

• Vi gillar att bo i naturen: av alla Airbnbs olika former av bostäder var boenden ute i naturen bland de mest önskade, så som trädkojor och iglor.
  • Störst är inte bäst: om du trodde att folk drömmer om att bo i en lyxig villa på semestern trodde du fel. Majoriteten av Airbnbs mest önskade boendena är nämligen små boenden så som pittoreska stugor eller trädkojor.
  • Det är inte bara svenskar som är soldyrkare: majoriteten av de mest önskade destinationer återfinns på de varmare breddgraderna, som till exempel San Juan i Puerto Rico.

Trädkojor, en villa som ser ut som en snäcka och Iglos

Många Airbnbs resenärer letar efter en personlig och unik reseupplevelse. Det ser man inte minst på de mest önskade boendeformerna där igloos, trädkojor och skåpbilar är mer önskvärda än taklägenheter i New York! Vem vill inte bo i en villa, som ser ut som en snäcka?

De tio mest önskade boendeformerna är:

1. Trädkoja

2. Igloo

3. Skåpbil

4. Fyr

5. Grotta

6. Privat ö

7. Yurta

8. Tåg

9. Loft

10. Stuga

Airbnbs topp tio mest önskade bostäder:

1. Avskild trädkoja i Atlanta, Georgia

2. Snäckhus i Casa Caracol, Mexiko

3. Casa Barthel i Toscana, Italien

4. Unik stuga i Mayne Island, Kanada

5. Trädkoja i San Salvatore Monferrato, Italien

6. Svampkupol i Aptos, Kalifornien

7. Piratboende i Topanga Canyon, Kalifornien

8. Trädkoja med privat pool i Bali

9. Miniloft i Rom, Italien

10. Bohemiskt boende, i Pioneer, Kalifornien

Snö i all ära, men när vi drömmer oss bort till vår drömsemester är det sol vi letar efter. När Airbnb kikade på vart de mest eftertraktade och mest önskade boendena låg framkom det tydligt att alla ligger i varma destinationer. De destinationer med flest antal önskade boenden är följande:

Topp tio mest önskade resmålen:

1. Belize City, Belize

2. Okinawa, Japan

3. Savannah, Georgia

4. Turks and Caicos

5. Mendocino, California

6. Kyoto, Japan

7. San Juan, Puerto Rico

8. Margaret River, Australia

9. Jervis Bay, Australia

10. Tamarindo, Costa Rica

Om Airbnb

Airbnb är en säker social marknadsplats för privata hem, där man online eller från sin smartphone kan hyra och boka unika boenden över hela världen. Airbnb är det bästa sättet att visa upp sitt hem för miljontals intresserade resenärer, oavsett om bostaden är ett slott för en natt, en segelbåt för en vecka eller en lägenhet för en månad. Airbnb gör uthyrnings- eller bokningsprocessen enkel, effektiv och säker. Med bostäder i mer än 35 000 städer och 192 länder erbjuder Airbnb det största urvalet av unika bostäder i alla prisklasser över hela världen. Airbnb grundades 2008 i San Francisco, Kalifornien.

För mer information om Airbnb besök Airbnb.se eller följ oss på Facebook och Twitter .

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anne Sofie Kirkegaard, ansvarar för Airbnbs marknadsföring och PR i Sverige
press-SE@airbnb.com