Dustcontrol AB

Airbus lägger stororder på litet Botkyrkaföretag

Pressmeddelande   •  Sep 02, 2003 12:10 CEST

Fyra stationära suganläggningar i en order som motsvarar över 6 miljoner kr beställs av Airbus, en av världens största flygplanstillverkare. Suganläggningarna ska installeras på tillverkningsfabriken Muhlenberger och utanför Hamburg i Tyskland.

Dustcontrol i Botkyrka har tillverkat industridammsugare och sugsystem sedan 1972 och har i och med detta kammat hem företagets hittills största order med ett värde på över 6 miljoner kr.

-Ordern har ett mycket stort värde för oss såväl ekonomiskt som statusmässigt. Under ca ett år har vi i konkurrens med 5 internationella leverantörer kämpat för att få denna order. Det avgörande blev vår avancerade och smarta teknik, säger Johann Haberl, VD Dustcontrol AB.

Utsugssystemen ska främst ta hand om stora damm- och explosionsproblem som kan uppstå vid slipning, fräsning och borrning. Material som aluminium, glave (lim mellan aluminium och kol/glasfiber), epoxy, polyester, titan och magnesium ska användas vid flygplanstillverkningen.

Det ställs extremt höga krav på arbetsmiljön vid slipning av sådana material och många arbetsoperationer ska vara helt dammfria. Leveranserna omfattar installation av pneumatik, mekanik och styrsystem (Smarta Systemet - ett IT-system som förebygger driftavbrott med övervakning och styrning över Internet).

För mer information kontakta Johann Haberl, VD. Telefon 08-53194002