Akademikernas a-kassa

Akademikernas a-kassa anordnar seminarium om a-kassans framtid

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 14:06 CET

Pressinbjudan

Frukostseminarium med paneldebatt om a-kassans framtid

”Hållbara försäkringar vid sjukdom och arbetslöshet” är namnet på den sittande socialförsäkringsutredningen.

Men vad krävs för att arbetslöshetsförsäkringen ska vara hållbar, ge människor trygghet och snabbt leda till ny sysselsättning?

Att hög och varaktig arbetslöshet ger allvarliga sociala och samhällsekonomiska problem är alla överens om. Men när det kommer till hur arbetslösheten ska bekämpas kan åsikterna gå isär – kampen mot arbetslösheten blir ett politiskt vägval.

Karl-Oskar Lindgren, statsvetare vid Uppsala universitet, har undersökt vilka vägar det finns för att uppnå full sysselsättning och betonar bland annat vikten av arbetslöshets utformning. Han inleder seminariet som sedan fortsätter i en paneldebatt. Diskussionen avslutas med en reflektion av Irene Wennemo, sekreterare i socialförsäkringsutredningen.

Panel:
Sven-Erik Österberg (s), riksdagsledamot, gruppledare för socialdemokratiska riksdagsgruppen
Gunnar Axén (m), riksdagsledamot, ordförande i socialförsäkringsutskottet och socialförsäkringsutredningen
Anna Ekström, ordförande AEA och Saco
Pär Andersson, ansvarig för avtals- och socialförsäkringar, Svenskt Näringsliv

Onsdagen den 8 december klockan 08.15-09.30

Akademikernas a-kassa, Klara Norra Kyrkogata 33, plan 8

Kaffe och smörgås serveras från klockan 08.00

Anmälan sker senast torsdagen den 2 december till alexandra.oljans.ahlin@aea.se

Frågor besvaras av Alexandra Oljans Ahlin, alexandra.oljans.ahlin@aea.se, 070-740 46 74 och Annika Stenberg, annika.stenberg@aea.se, 070-396 33 63.

Varmt välkomna!

Katarina Bengtson Ekström,
kassaföreståndare Akademikernas a-kassa

Vill du veta mer om a-kassan - läs vårt senaste informationsblad och vår årsbok.

Akademikernas a-kassa (AEA) är Sveriges största a-kassa med drygt 625 000 medlemmar. Vi försäkrar alla verksamma akademiker under hela deras yrkesliv. I dag har vi en arbetslöshet på 1,75 procent. Att vara medlem hos oss kostar 90 kronor i månaden.

Läs mer om oss på vår hemsida www.aea.se