Cybercom Group

Akamai inleder samarbete med Cybercom Group

Pressmeddelande   •   Okt 21, 2003 10:16 CEST

Problemet med kapacitetshaverier på webbplatser kan nu vara ett minne blott. Akamai, världens största plattform för leverans av webbinnehåll, hjälper företag och myndigheter att öka webbkapaciteten vid behov och få kontroll på sina webbplatser i hela världen. Cybercom har blivit utvald partner för integration av Akamais tjänster.

Kundföretagen behöver inte längre bygga ut en egen onödigt stor infrastruktur för sina webbplatser, med kapacitet som sedan ligger outnyttjad 300 dagar om året.

Med Akamais lösningar minskar kostnaderna för infrastruktur och bandbredd. Resultatet blir ökad prestanda som även tar hand om plötsliga och oväntade trafikanstormningar.

"Vi har märkt att det finns ett stort behov av att kunna hantera plötsliga och oplanerade volymökningar i trafiken," säger Johan Glimskog, vd för Global Communication Solutions i Cybercom. "Detta gäller särskilt multinationella företag men även myndigheter. Det händer att deras webbplatser blir så överbelastade att de tvingas stänga ned. Genom samarbetet med Akamai kan vi hjälpa till att lösa det här problemet och leverera bättre, snabbare och mer kostnadseffektiva webbapplikationer."

Enligt avtalet mellan företagen kommer Cybercom att erbjuda Akamais Internetlösningar till kunder i Sverige och norra Europa. Dessa lösningar byggs kring Akamais globala plattform för on-demand-leverans av innehåll, streaming media och programvaror.

Detta är ett samarbete som alla vinner på - både företagen och deras kunder. Cybercoms Java-experter utför integrationstjänsterna för Akamai, och Akamai i sin tur genererar fler affärer till Cybercom. Akamai får utökat säljstöd lokalt, medan Cybercom följer sin strategi att finnas nära sina kunder runt om i världen. Kunderna får flexibla, pålitliga och säkra Internetbaserade tjänster. Akamais tjänster används redan idag av flera av Cybercoms multinationella kunder.

"Akamai samarbetar med dagens ledande IT-konsulter, för övervinna utmaningarna förknippade med webbaserade applikationer," säger Robert Ball, vice president, International, Akamai. "Akamais samarbetspartners ligger i frontlinjen när det gäller att utveckla J2EE-applikationer som direkt vid behov kan utöka volym, räckvidd och stabilitet. Vi är glada över partnerskapet med Cybercom. Deras kunskaper är en värdefull tillgång för vår verksamhet i norra Europa."

För mer information, kontakta
Johan Glimskog, Cybercom +46(0)70 586 36 06 och Anil Hinduja, Akamai +44 (0)178 489 82 30

Om Akamai
Akamai® - The Business Internet, är världens största plattform för leverans av webbinnehåll on-demand för lönsammare e-business. Akamai har löst problemet med Internets inneboende begränsningar och levererar tjänster som ger en effektiv, skalbar och säker miljö där företagen på ett kostnadseffektivt sätt kan utvidga och öka kontrollen av sin infrastruktur för e-handel. Företagets huvudkontor ligger i Cambridge, Massachusetts. Många framgångsrika företag och myndigheter världen över använder sig av Akamais branschledande tjänster och förstklassiga kundtjänster. För mer information, besök www.akamai.com.

Om Cybercom
Cybercom är ett IT-konsultföretag med fokus på att utveckla och stärka kundens verksamhet genom att leverera affärsutvecklande IT-lösningar inom främst telekom och finans. Cybercom grundades i Sverige 1995 och är sedan 1999 noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Cybercom är en finansiellt stark koncern med verksamhet i Europa och kontor i Sverige, England och Danmark. Vi är ca 300 medarbetare med en genomsnittlig konsulterfarenhet på tretton år, som i kreativ och utvecklande miljö sätter värde i professionalism, erfarenhet, relationer och det resultat vi levererar