Akelius Fastigheter AB

Akelius köper fastigheter i Umeå

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 08:59 CEST

Akelius köper tolv fastigheter med 417 lägenheter i Umeå. Fastigheterna består av 28 538 m2 bostäder och 2 011 m2 lokaler.

Fastighetsköpet görs som en bolagsaffär. Tillträdet sker den 2 maj 2006. Säljare av bolagen är City-fastigheter i Umeå Invest AB. Ingen personal ingår i affären. Akelius har tecknat förvaltningsavtal avseende skötseln av fastigheterna med säljaren.

”Vi tror mycket på Umeå som är en stad med stark tillväxt. Näringslivs-strukturen i Umeå är till stor del präglad av rollen som residensstad med universitet och universitetssjukhus. Umeå har även flera regionfunktioner inom både privat och statlig sektor. Umeå är den femte staden i Norrland som Akelius nu etablerar sig i.” säger Jan-Erik Höjvall, VD för Akelius Fastigheter.

Akelius fastigheter är en av de största privata fastighetsägarna i Sverige med drygt 25.000 lägenheter. Akelius finns representerade från Haparanda i norr till Berlin i söder.

För ytterligare information kontakta:
Lars Lindfors, chef Östra Sverige, Akelius Fastigheter AB, 070-566 30 12