GoS Watches - Gustafsson o Sjögren AB

Akka - Handgraverat armbandsur med urtavla i mönstersmitt stål

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2017 07:52 CEST

Den nya modellen från GoS kombinerar en urtavla i traditionellt ofärgat damaskerat stål med en scrollgravyr av yppersta klass. Akka är det mest imponerande fjällmassivet i svenska Lappland, precis norr om nationalparken Sarek, och var den främsta inspirationskällan för denna modell. Akka kallas ofta "Lapplands Drottning" eftersom Akka betyder "farmor" eller "gudinna" på Samiska. Massivet är snötäckt en stor del av året och är omgivet av lågväxande fjällbjörk, vilket illustreras av s.k scrollgravyr på klockans bezelring. Den detaljerade gravyren utförs av mästergravören Stanley Stoltz som är en legend bland internationella kniv- och gevärsamlare.

Sarek Akka med armband i svart älgskinn

Akka levereras med ett handgjort GoS-armband i älgskinn av högsta kvalitet och finns i alternativen matt eller blank Svart, Chokladbrun eller Brun/Beige. Priset på Akka är 122,500kr (inklusive moms).

Sarek Akka - Handgravyr och ofärgat damaskerat stål

GoS tillverkar armbandsur i Johans Gustafssons mönstersmidda stål och har visat att det är möjligt att tillverka eleganta och exklusiva klockor i ett material med anor från vikingatiden. Vikingahantverk har också varit en stor källa till inspiration i den senaste kollektionen där t.ex former från ett vikingasvärds handtag återfinns i uppdragskronan. Patriks och Johans passion för sina respektive hantverk liksom deras intresse för svensk natur och historia driver GoS utveckling framåt.

GoS har fått internationellt erkännande i branchen och titeln "Kings of Damascus steel in Horology" sedan man varit pionjärer i att använda damaskerat stål i exklusiva armbandsur. GoS har bidragit till att materialet nu nått en sådan status av exklusivitet att flera högklassiga klockmärken valt att använda damaskerat stål i sina toppmodeller, t.ex Christophe Claret och HYT.

Priserna på GoS armbandsur varierar mellan 85,000kr till 300,000kr beroende på vald modell och kundanpassning.