NCC AB

Akterspegeln 24 i Gröndal blev Årets Bygge

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2006 11:03 CEST

Invid Mälaren i Gröndal har NCC förvandlat ett före detta industrihus till ett modernt flerbostadshus. Nu har projektet även utsetts till en av vinnarna i byggbranschens prestigetävling Årets Byggen.

Akterspegeln 24 uppfördes 1946–47 som monteringshall åt L M Ericsson av byggmästare Olle Engkvist. Arkitekter var Sven Backström och Leif Reinius, ett team som skapat flera av de kulturhistoriska byggnaderna i Gröndal. Idag inrymmer byggnaden 87 närapå unika bostadsrätter, allt från små studioettor till stora etagelägenheter med takhöjder upp till fem meter. Ett genomgående drag är studiokaraktären med fokus på de gemensamma ytorna, öppna planlösningar och nivåskillnader mellan kök och vardagsrum för extra rymd.

Byggnaden är grönklassad enligt Stadsmuseets antikvariska klasser, vilket ställt höga krav på bevarande av fasaderna. Balkonger, franska fönster och takterrasser har fått utföras med stor hänsyn till den ursprungliga stilen och i dialog med bland andra Skönhetsrådet, Stadsmuseet och Arkitekturmuseet. Arkitekt har varit Johanson Linnman Arkitekter AB.

Invändigt har bland annat byggnadens centrala pelarrad bevarats och utgör nu ett originellt inslag i lägenheterna. Även avtrycken från äldre tiders brädformar i tak och väggar har genom minimal ytbehandling kunnat behållas synliga. De råa betongytorna har bibehållits med en målning direkt ovanpå.

För juryns motivering och ytterligare information om Årets Byggen, besök gärna www.byggindustrin.se.

Obs: En illustration (.jpg) medföljer detta utskick till e-postmottagare. Faxmottagare kan ladda ner filen från www.ncc.info, i pressreleasearkivet för Sverige.

Ytterligare information:
Göran Eriksson, projektchef, NCC Construction Sverige AB, region Boende Stockholm, tel 08-585 525 57 eller 070-398 41 30.
Jeanette Henriksson, försäljningschef, NCC Construction Sverige AB, region Boende Stockholm, tel 08-585 525 20 eller 0705-11 18 90.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2005 en omsättning på 50 Mdr SEK och 21 000 anställda.