Nordnet Sverige

Aktiedirekt - ny Internetmäklare med marknadens lägsta courtage på 19 kr

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2003 08:56 CEST

Nordnet-koncernen startar idag Internetmäklaren Aktiedirekt, med adress www.aktiedirekt.se.

Målgruppen är aktiesparare med mindre aktieportföljer som värdesätter en mycket lättanvänd tjänst och låga priser. De får nu en möjlighet att göra mindre affärer till lägsta möjliga courtage och kan därmed utan höga kostnader sprida sina risker över flera aktier. Minimicourtaget för en aktieaffär är endast 19 kr.

- Aktiedirekt skall alltid ha marknadens lägsta minimicourtage och vi skall aldrig ha någon depåavgift, säger Johan Andersson, VD för Aktiedirekt.

Aktiedirekt är en självständig Internetmäklare och ingår i Nordnet- koncernen. VD för Aktiedirekt är Johan Andersson, anställd i Nordnet- koncernen sedan januari 2001 och dessförinnan IT-konsult och entreprenör inom system för aktieanalys och aktiehandel.

Aktiedirekt är anslutet till samma plattform som Nordnet-koncernens övriga Internetmäklare (Nordnet Sverige, Eurotrade, Nordnet Norge, Nordnet Danmark) och externa Sparbanken Finn. Anslutningen sker genom NASP (Nordnet ASP) vilket möjliggör mycket kostnads-effektiva lösningar för bl.a Internetbaserad värdepappershandel. Därmed är Aktiedirekt garanterad hög tillgänglighet, kvalitet och säkerhet genom befintliga beprövade och marknadsledande IT-lösningar för värdepappershandel.

- Privatpersoner med upp till 50 000 kr att spara i aktier och som vill sprida sina risker i flera olika aktier har inte haft någonstans att vända sig. Mindre aktieaffärer blir för dyra eftersom minimicourtagen inte är anpassade för mindre aktieaffärer. Aktiedirekt med 19 kr i minimicourtage är därför till för alla ca 1,5 miljoner svenskar med ett mindre aktiesparande, säger Johan Andersson.

För ytterligare information kontakta:
Klas Danielsson, VD Nordnet, 08-506 330 21, 0708-744574, klas.danielsson@nordnet.se

Johan Andersson, VD Aktiedirekt, 08-505 98 101, 0733-449235, johan.andersson@aktiedirekt.se

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. är en discount broker och erbjuder Internetmäklartjänster och personlig mäklartjänst från Luxemburg. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Internetmäklaren Aktiedirekt ingår i koncernen och erbjuder marknadens lägsta minimicourtage 19 kr. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk och Eurotrade www.eurotrade.lu .