Nordnet Sverige

Aktiefonder i Östeuropa i topp när privatpersoner väljer fonder

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2003 12:14 CEST

Under augusti månad fortsatte det starka intresset för aktiefonder som fick det mesta av privatpersoners kapitalinflöden på fondmarknaden. Av de tio mest handlade fonderna tog Östeuropafonder fyra av platserna. Det visar statistik som Nordnet har tagit fram över fondhandeln i augusti månad.

Börsoptimismen fortsätter bland allmänheten och intresset för aktiefonder har varit fortsatt mycket starkt under augusti månad. Privatpersoner har framförallt valt att köpa fonder som placerar i Baltikum och Ryssland.

"Genom vårt fondtorg erbjuder vi alla fonder och som vanligt så är det nischförvaltarnas fonder och inte storbankernas fonder som drar till sig det största intresset", säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet.

10 mest handlade fonderna under augusti 2003

1. East Capital Baltikum
2. Länsförsäkringar Likviditet
3. Didner & Gerge Aktiefond Sverige
4. Carlson Asian Small Cap
5. East Capital Ryssland
6. SEB Emergin Marketsfond
7. Robur Rysslandsfond
8. Eric Penser Hedgefond
9. Alfred Berg Russia
10. Lannebo Sverige

Nordnets mest handlade fonder under augusti 2003
Källa: Nordnet

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se

Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=29274

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK- försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk och Eurotrade www.eurotrade.lu .