Southside Stories

Aktiespararnas vd Carl Rosén utmanar och inspirerar i ny bok om hållbart sparande

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2016 16:07 CET

Kan vi som privatpersoner själva välja att spara ansvarsfullt och hållbart, eller bör vi överlåta det till proffsplacerarna på fondbolagen? Carl Rosén, vd för Aktiespararna, ger raka och lättillgängliga svar i sin nya bok Bli rik på hållbart sparande som utkommer den 5 februari.

Alla svenskar måste förr eller senare göra ett antal aktieval, oavsett om det gäller tjänstepensionen, fonder för premiepensionen eller i det privata sparandet. Hur svarar dessa placeringar egentligen mot våra personliga värderingar? Att handla ekologiska produkter, källsortera eller köra hybridbil är olika sätt att som konsument följa sin övertygelse om vikten av ett hållbart levnadssätt, men hur ser det ut med aktieplaceringarna, kan vi låta tanken om hållbarhet styra även där? Ja, det kan vi menar Carl Rosén och förklarar i sin nya bok vidare hur detta dessutom är ekonomiskt lönsamt för sparpengarna – genom att välja rätt aktie, fond eller livbolag kan du både bli rik och placera hållbart. Med stöd i ny forskning visar Rosén att hållbarhetshänsyn inte är kostsamt, och utmanar placerare av den gamla skolan med en tydlig och lättbegriplig modell riktad till privatpersoner. Bli rik på hållbart sparande vänder sig till alla som vill göra skillnad och samtidigt investera smart för framtiden.

Carl Rosén är vd för Aktiespararna och har arbetat med aktier i mer än trettio år, bland annat som CFO på statens holdingbolag Fortia och chefredaktör för Affärsvärlden. På Andra AP-fonden var han ägaransvarig och en av initiativtagarna till AP-fondernas Etikråd och fondens Kvinnoindex. Som vd för det globala investerarnätverket ICGN tog han fram en utbildning för kapitalförvaltare om hur hållbarhet inkluderas i investeringar. Han har också suttit i World Economic Forums råd för antikorruption och är medlem i IFC/World Banks Private Sector Advisor Group. Han har även arbetat som investment banker i både Sverige och Silicon Valley för Alfred Berg respektive SEB/Enskilda.

För mer information, intervjuförfrågningar och läsexemplar, kontakta Cecilia Ahrfeldt, PR- och marknadsansvarig Bullet Point Publishing: cecilia@kallakulor.com

Bullet Point Publishing är ett imprint till Kalla Kulor Förlag. Bullet Point Publishing startade 2012 för att - med basen i nätverket från Kalla Kulor Förlag - lansera klok och egensinnig litteratur i nya, smarta kanaler.