Aktiespridning i Sverige AB

AKTIESPRIDNING I SVERIGE: AIS SLUTER AVTAL OM ÄGARSPRIDNING MED MOSTPHOTOS AB (PUBL)

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2007 09:20 CET

AIS har slutit avtal med Mostphotos AB (publ) om ägarspridning av bolaget. Avtalet innebär att AIS förvärvar 12 procent av bolaget. AIS kommer efter stämmobeslut att dela ut merparten av aktierna till aktieägarna i AIS. Mostphotos affärsidé bygger på en bildbank integrerad på en Internetportal. Bolaget har hitintills laddat upp egna digitala bilder men tar nu in bilder från såväl proffsfotografer som allmänheten . Portalen har fått namnet www.mostphotos.com och är en ny inriktning i bolaget förutom bolagets nuvarande verksamhet med konsultering av foto och bildbehandlingstjänster. Bildbank både med inriktning mot reklambyrå och allmänhet Den nya lösningen med bildbank har funktionaliteter som möjliggör för fotografer samt privatpersoner till att bli medlemmar och därmed ladda upp egna bilder till försäljning via www.mostphotos.com. EJ royaltyfria bilder Den ena delen av portalen inriktas mot reklambyråer och professionella bildköpare. Utbudet kommer här främst från professionella fotografer. Som första egentliga bildbank erbjuds reklambyråerna att kunna köpa loss EJ royaltyfria bilder d.v.s. bara för användning av den som köper loss bilden/erna. Fotografer erbjuds ett eget webbgalleri på sidan för att visa sitt manér och kapacitet. Detta möjliggör för bildköparna att kunna beställa fler bilder på samma tema som exempelvis en kampanj skall utgöra. Idag är reklambyråer och andra professionella bildköpare hänvisade till kontakter med lokala fotografer och redan upparbetade kanaler bland fotografer. "Community" och allmänhet Eftersom det är kostnadsfritt att gå med som medlem i Mostphotos.com och därmed ladda upp sina bilder utan att genomgå tester och introduktionsprov, kommer troligen många privatpersoner ta chansen att visa sina bilder och därmed bli upptäckt. Eftersom det är medlemmarna i bildbanken - det så kallade community-delen - som sätter betyg på inskickade bilder sker en snabb urvalsprocess. Utvalda fotografer och initierade hjälper med tips och råd för att den som vill lära sig mer om hur fotokonsten skall utvecklas. Utmaningen ligger i att den som lägger in sina foton måste lära sig klassificera varje inlagd bild samt skapa sökord, så detaljerat som möjligt. Community-delen och bildbanken är integrerade med varandra. Mostphotos är bildat som ett publikt bolag och har för avsikt att under 2007 göra en publik emission och en listning/notering under 2008. För ytterligare information: Magnus Heinstedt tel 070-572 45 40 E-post: magnus@aktiespridning.se Jan Rejdnell, tel 0708-14 44 00, E-post: jan@aktiespridning.se Arian Bahrami, tel 0735-35 35 61, E-post: info@mostphotos.com