Fältbiologerna

Aktion: Passa på och upplev Gotland

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2012 17:37 CEST

På mötet med landshövdingen idag stod det klart att länsstyrelsen har för lite resurser att lägga på fallet Nordkalk för att kunna göra tillsynen av fallet ordentligt. Därför beger vi oss nu till färjeterminalen för att uppmana de turister som kommer att passa på och uppleva norra Gotlands natur innan det är för sent.

Under mötet med Länsstyrelsen stod det klart att de har alldeles för lite resurser för att kunna bevaka detta stora ingrepp i miljön som Nordkalks kalkbrott innebär. Det var många frågor vi ställde som landshövdingen inte kunde svara på. Länsstyrelsen argumenterade att de inte tänker överklaga domen för att de är tillsynsmyndighet. Men det är precis just därför de borde överklaga. Det blir ett hårt arbete för Länsstyrelsen att se till att Nordkalks villkor följs. Kommer de ens kunna göra det? Kommer Länsstyrelsen att klara det när man redan nu inte klarar av att sätta upp kontrollprogram för de avverkningar som just nu sker i Ojnareskogen?

Landshövdingens inställning talar för att de inte längre har Gotlands bästa framför ögonen. Med den inställningen finns det inte mycket hopp kvar för naturen på norra Gotland. Den gotländska naturen är öns största dragningskraft för att få hit turister och nya inflyttare. Därför gör vi en aktion i färjeterminalen när färjan kommer in 18:35 idag tisdag. Vi välkomnar nykomna resenärer och uppmanar dem att passa på och upplev naturen på norra Gotland innan det är för sent. Vi kommer att ha banderoll och flygblad och göra utrop likt de som kan komma i en högtalare ”Välkomna till Gotland…!”

Kontakt:

Alva Snis Sigtryggsson, 076-0535242
ordförande i Fältbiologerna Stockholm-Uppland-Gotland

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.