Vänsterns internationella forum, VIF

Aktivism för förändring – Internationell feministkonferens på ABF-huset i Stockholm 23–24 januari 2016

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2016 15:40 CET

Missa inte ett unikt tillfälle att möta kvinnliga människorättsaktivister från hela världen när Vänsterns internationella forum, VIF, och ABF Stockholm bjuder in till en tvådagarskonferens om feminism, aktivism, kvinnokamp och global rättvisa.

Våra internationella gäster kommer bland annat från Solidarity Party of Afghanistan, Urfolkskvinnors ledarskapsskola "Dolores Cacuango" och ECUARUNARIs Politiska råd från Ecuador, Labour Education Foundation i Pakistan, det centralamerikanska nätverket REMADE, kommunistpartiet PCC i Colombia, de palestinska vänsterpartierna DFLP, FIDA och PPP, De fria kvinnornas kongress (KJA) i Diyarbakir, kurdiska kvinnobibliotekets förening (Ceren Kadin Dernegi), den demokratiska självadministrationen i Rojava, Yekîtiya Star (kurdiska för Kvinnornas Stjärnförbund), African Left Networking forum (ALNEF), det filippinska arbetarpartiet PLM, indonesiska arbetarrörelsen FNBPI, Ciudad de Mujer i El Salvador, Syriska Demokratiska Folkpartiet samt Damaskusdeklarationen.

De olika programpunkterna kommer kretsa kring följande teman:

• Feminism, minoriteter och ursprungsfolk
  • Kvinnor mot fundamentalism
  • Feministisk organisering
  • Politisk och facklig kvinnokamp
  • Aborträttsaktivism och kvinnors reproduktiva hälsa
  • Kvinnor i fredsprocesser

Konferensen är gratis och öppen för allmänheten att besöka. Ingen föranmälan krävs. Fullständigt program och detaljerad information om föreläsare och gäster finns på vår hemsida www.vansternsinternationellaforum.se och www.facebook.com/leftforum

Tid: 23 och 24 januari 2016 mellan kl 10 och 16
Plats: ABF-huset på Sveavägen 41 i Stockholm

För intervjuförfrågningar kontakta VIF:s kansli på telefonnummer 08-617 51 12 eller Anna Nygård som är pressansvarig och nås på nummer 08-617 51 11. Styrelsen nås genom ordförande Ann-Margarethe Livh på nummer 076-122 91 03 eller vice ordförande Josefin Morge på 070-552 00 81.

Varmt välkomna!

Vänsterns internationella forum, VIF, är Vänsterpartiets organ för internationellt solidaritetsarbete.