Kungsträdgården Park & Evenemang

Kvällskonsert med Patrick El-Hag
Måndag 8 september
kl. 20:00-21:00

Patrick El-Hag med tjugomannaband framför hela det kritikerrosade albumet Så där.

Vid sidan av Patricks egna sånger består repertoaren av tidigare ohörda kompositioner av Berndt Egerbladh, Patricks svenska tolkningar av barfotadivan Cesaria Evora samt några av hans andra osvenska favoriter. Bland gästerna märks rapparen Ison och Ingrid Contardo.

Het salsa, cool bossa, jazz, hiphop kryddat med Patricks svenska texter som talar sitt eget språk.

Albumet Så där har recenserats i inte mindre än trettiotvå tidningar. Nedan följer några utdrag:

" I en vistradition som är skarp och iakttagande. Musikaliskt bångstyrigt men lika övertygande."
Dagens Nyheter

"Gränslöst! Tål att jämföras med våra största. I såväl text som musik- en underbart fin skiva. Texterna har samma kvaliteér som Beppe, Povel eller Cornelis. Ge oss mer, snarast!"
Värmlands Folkblad

"Underfundiga texter till komp i världsklass. Det svänger rejält! Så gott som samtliga melodier är riktigt njutbara och lyfter."
Västerviks Tidningen

För mer info:www.el-hag.com eller
www.myspace.com/patrickelhag

Fysik i Kungsträdgården med tema Rymd & Klimat
Lördag 13 september kl.
10.00-17.00

Det är många som ställer sig frågan hur mänslig aktivitet påverkar vårt klimat. När rymdforskning och klimatforskning möts kan vi få kunskap om just detta.

Kom och möt den enda svensk som skådat vår sköra jord från rymden och en professor i meteorologi som också är medlem i regeringens vetenskapliga råd för klimatfrågor.

Christer fuglesang och Erland Källén turas om att tala på scenen varje hel timme mellan 12.00 och 16.00.

I fem tält demonstreras rymdfysik med satelliten Odin, IceCube- ett neutrino-teleskop nere i isen i Antarktis, ATLAS-experimentet vid den nya acceleratorn, LHC-vid CERN, Fermisatelliten som letar efter den mörka materian, samt den senaste forskningen inom klimat och klimatförändringar, astronomi, astrobiologi och medicinsk fysik.

I ett sjätte tält blir det lek med fysik för stora och små.

Fysik i Kungsträdgården är ett heldags evenemang för alla och arrangeras av Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholms Universitet, Karolinska Institutet, NORDITA, Vetenskapens Hus, Rymdstyrelsen, Rymdbolaget och Vetenskapsrådet.

Stockholms Hunddag
13 september klockan 11:00 till 16:00

Stockholms Kennelklubb anordnar en dag för Dig som hundägare, och Din hund.

Program

12.00 Man kan dansa med sin hund-Karolina Nicska med sin tervuren King och Daniella Olsson med blandisen schäfer/collie Pepsi visar ett freestyleprogram.

13.00 Världsmästarinnan Emma Willblad och pumin Csar visar upp ett freestyleprogram.

13.15 Vår bragdman polisassistent Petter Svensson från Kistapolisen.

14.00 Elitklass lydnad med en St. Bernhardshund-Maria Ljungmark

15.00 Kom och delta i tävlingen STOCKHOLMS CHARMIGASTE HUND. Alla är välkomna, ingen föranmälan eller avgift. Domare är Kenneth Edh.

I parken kan Du bland andra även träffa Hasse Andersson och Timmy Cox som lär oss mer om jakthundraser, Solna Sundbybergs Brukshundklubb, Skarpnäcks Hundungdom, Veterinär Eva Hertil ger råd, Royal Canin som bjuder Din hund på godsaker, Smällarupproret, Manimalism, Hundstallet och Kattstallet.

KÄNN DIN HUND- Du får Din hund genomgången av hundkunniga personer som ger ett utlåtande om hundens kondition och mentala hälsa. Du får ett diplom, en fin rosett och en väska med första hjälpen-kit till Din hund. Avgift 100:- som oavkortat går till Stockholms Kennelklubbs Hundskyddsfond.

För mer info och tider:

www.stokk.skk.se