Dunkers Kulturhus

AKTUELLA KONSERTER PÅ DUNKERS KULTURHUS: The Tiny, Laleh och Glidslem

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 16:46 CET

Säsongens sista konserter på Dunkers kulturhus närmar sig! Tisdag 8 december spelar The Tiny i RumEtt. Med sång, cello och piano bjuder de på musik med full inlevelse! Förbandet Dancin til dawn inleder ca 18.15. Torsdag 17 december gästar Laleh oss när hon är ute på en akustisk turné helt ensam. Det blir musik från bl a hennes tredje studioalbum, Me and Simon, som släpptes i början av 2009.

Onsdag 9 september spelar helsingborgspunkbandet Glidslem i RumEtt. De fyra tjejerna Linnea, Ronja, Jonna, Malin gillar den gamla punken och låter därefter! Det är fri entré till konserten! Och Dunkers unga avslutar sin säsong med tre julkonserter: torsdag 10 december 17.30 ”Jul i bara mässningen”, lördag 12 december 14.30 ”Luciakonsert” och onsdag 16 december 18.30 ”Julgalan Julen är här!” Det är fri entré!

OBS! Till konserten fredag 4 december med punkbandet Slöa Knivar och thrashmetalbandet Darkane är konserttiden ändrad till 19.00! OBS! ej 18.00 som tidigare varit aktuellt!

The Tiny

Tisdag 8 december 18.00
Förbandet Dancin til dawn inleder

Sångerskan/pianisten Ellekari Larsson och cellisten Leo Svensson träffades på klubb Kägelbanan i Stockholm vintern 2002. Och blev kära. Även om det tog paret ett halvår innan de vågade spela ihop, så var det då som The Tiny föddes. Så snart The Tiny var ett faktum sålde Ellekari sin lägenhet i Hornstull för att finansiera inspelningen av bandets debutalbum. Så börjar historien om The Tiny. Det senaste året har de turnerat med Anna Ternheim och utanför The Tiny så har Ellekaris röst hörts på skivor med bl a  Frida Hyvönen, Primal Scream  och i en duett med Freddie Wadling och Magnus Karlsson på “The Dark Flower”. Leos stråkarrangemang och cello- och sågspel har bl a kunnat höras på skivor med Jenny Wilson, Nicolai Dunger och Anna Järvinen. Som bandet The Tiny har duon släppt två hyllade album sedan 2004 och i oktober 2009 släpptes nya Gravity & Grace.

Plats: RumEtt

Entré: 50 kr

Mer info: Hans Simonen, musikproducent, Dunkers kulturhus, tfn 0732-31 15 61 eller hans.simonen@helsingborg.se

Webb: www.thetiny.net, www.myspace.com/thetinythetiny

Pressbilder: www.dunkerskulturhus.se

Onsdagsfolket - Glidslem

Onsdag 9 december 18.00–20.00

Ett gäng tjejer som har en förkärlek till den gamla punken... Och därför låter deras låtar lite därefter.

"Vi skriver vårt eget material med inspiration från det som finns runt omkring oss. Trots oskolade röster och inte alltför mycket kunskap inom musikteorin, kör vi ändå helhjärtat."

Plats: RumEtt
Entré: fri entré

Mer info: Jenny Svensson, Arrangemangskoordinator Dunkers Kulturhus, tfn 073-231 53 60 eller jenny.svensson@helsingborg.se

Webb: www.myspace.com/glidslem

Laleh – en innerlig kväll

Torsdag 17 december 19.30

Som få andra artister lyckas Laleh skapa och förmedla en vi-känsla tillsammans med sin publik. Hösten 2009 kände Laleh att det var dags att komma riktigt nära – och följdaktligen vågar hon sig för första gången på länge ut på en akustisk turné helt ensam. Med en repertoar som tar avstamp i Lalehs svenskspråkiga material kommer vi att få möta en artist som själv spelar de flesta av de instrument vi hört henne traktera på de tre självproducerade album som givit henne en helt unik plats på den svenska musikscenen. 2005 fick Laleh Grammis som årets svenska kvinnliga artist, årets svenska nykomling och årets producent. Me and Simon, Lalehs tredje studioalbum som släpptes i början av 2009.

Entré: 225 kr (vuxen, barn och studerande), Kulturkortet 190 kr

Mer info: Hans Simonen, musikproducent Dunkers kulturhus, tfn 0732-31 15 61 eller hans.simonen@helsingborg.se

Webb: www.laleh.se

Pressbilder: www.dunkerskulturhus.se

Julkonserter med Dunkers Unga

Jul i bara mässningen

Torsdag 10 december 17.30

Helsingborgs brasselever spelar med Motala musikskolas brassband.

Luciakonsert

Lördag 12 december 14.30
med körerna Da Capo, Al Fine och After Eight

Plats: Foajén