Dunkers Kulturhus

Aktuella konserter under januari och februari på Dunkers kulturhus

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 13:12 CET

Nu drar konsertsäsongen i gång på Dunkers kulturhus! Torsdag 28 januari spelar Paavo och på lördag bjuder Varieté Velociped på barnkonserten Fjärilseffekten.

Första veckan i februari bjuder vi på vinterjazz (1–6 februari) med bland annat hammondorgel, Tonbruket med Dan Berglund och Bentzon/Franck/Campagnol Trio.

För musikälskare av klassisk musik blir det en häftig start på året. Med start 9 februari ger Per Tengstrand 8 konserter som presenterar Beethovens 32 pianosonater.

Den kommande månadens konserter bjuder på ett brett startfält som ger en försmak på en innehållsrik säsong med över 44 akter! Hela programmet: www.dunkerskulturhus.se under Musik.

Mer info om konserterna och artisterna:

Niels Christensen, musikproducent, Dunkers kulturhus, tfn 0732-31 15 60 eller niels.christensen@helsingborg.se

Hans Simonen, musikproducent, Dunkers kulturhus, tfn 0732-31 15 61 eller hans.simonen@helsingborg.se

Pressbilder:

www.dunkerskulturhus.se under Press

Konserter januari och februari Dunkers kulturhus

PAAVO

Torsdag 28 januari 19.30

Paavos musik låter ena sekunden som ren jazz, i nästa som Frank Zappa, Nino Rota, rock eller pop. Eller allt på en och samma gång. Deras konserter liknar inget annat, med en

mångfald av ljud, ständiga överraskningar och stor plats för improvisation.

Entré: 165 kr, barn/stud/Kulturkort 135 kr.

Samarrangör: Rikskonserter och Svenska Jazzriksförbundet

VARIETÉ VELOCIPED: FJÄRILSEFFEKTEN

Lördag 30 januari 11.00

En fjäril fladdrar i Amazonas, med vida konsekvenser över jordklotet. Musikinstrument byggs framför häpna besökare och ett parti pingis blir genommusikaliskt. En familjekonsert med halsbrytande musikaliska tricks och mängder av äventyrlig klassisk musik.

Entré: 80 kr, barn/stud 50 kr.

Samarrangör: Helsingborgs Kammarmusikförening

VINTERJAZZ: MERIT HEMMINGSSON OCH PALLE WAGNBERG – 2 x B3

Måndag 1 februari 19.30

Alltifrån svensk folkmusik, Händel och Pink Floyd på hammondorgel, B3, med två av Nordens främsta jazzorganister.

Entré: 200 kr, under 25 år 120 kr, medlem Jazz i Helsingborg 160 kr. Samarrangör: Föreningen Jazz i Helsingborg

VINTERJAZZ: UNG JAZZ

Tisdag 2 februari och torsdag 4 februari 19.30

Jazz med elever från Sundsgårdens och Fridhems Folkhögskola samt Nicolaiskolan och Eric Ruuths Kulturskola.

Entré: 80 kr, under 25 år fri entré, medlem Jazz i Helsingborg 60 kr.

VINTERJAZZ: DAN BERGLUNDS TONBRUKET

Onsdag 3 februari 19.30

Dan Berglund, f d basist i Esbjörn Svensson Trio, har slagit sig samman med fantastiska musiker i nya gruppen Tonbruket. Tillsammans med Martin Hederos (Soundtrack of Our Lives m m), Johan Lindström (arbetat m bl a Totta Näslund, Elvis

Costello, Anna Ternheim, Peter LeMarc) och Andreas Werliin (Wildbirds & Peacedrums) spelar de musik som rör sig bland e.s.t, Pink Floyd, Röyksopp och Arvo Part.

Entré: 180 kr, barn/stud/Kulturkort 155 kr

VINTERJAZZ NILLA NIELSEN MED BJÖRN INGELSTAM BAND, MAJA GULLSTRAND MED JAZZTRIO

Fredag 5 februari 19.30

Vintersval jazz med unga, etablerade jazzsångerskor och musiker.

Entré: 160 kr, under 25 år 80 kr, medlem Jazz i Helsingborg 120 kr.

VINTERJAZZ: BENTZON/FRANCK/CAMPAGNOL TRIO

Lördag 6 februari 19.30

Nikolaj Bentzon var tidigare DR Big Bands pianist och har spelat in skivor med jazzens ”who’s who”. Basisten Daniel Franck och trummisen Niclas Campagnol är idag Danmarks mest explosiva rytmsektion. Tillsammans överöser de publiken med stilfull swing och 60-talsbluesig pianotriojazz á la Ahmad Jamal och Les McCann.

Entré: 160 kr, under 25 år 80 kr, medlem Jazz i Helsingborg 120 kr.

PER TENGSTRAND x 8: BEETHOVENS 32 SONATER

Tisdag 9/2, 16/2, 23/2, 2/3, 9/3, 16/3, 23/3 samt 30/3 19.30

Ett av den moderna tidens konstunderverk är absolut Beethovens 32 klassiska pianosonater. Att presentera de 32 verken under åtta veckor kräver en förberedelse och koncentration som få pianister skulle klara av. Den internationellt erkände pianisten Per Tengstrand är rätt man för uppdraget.

Entré: 160 kr, barn/stud 80 kr, medlem Helsingborgs Kammarmusikförening 130 kr.

Samarrangör: Helsingborgs Kammarmusikförening

TRIO VID LAMPAN

Söndag 14 februari 17.00

Med utgångspunkt i den svenska folkmusiktraditionen spelar den spanske basisten, nyckelharpspelaren från Hälsingland och slagverkaren från Chile i Trio vid Lampan, publiken ut i ny världsmusik där tradition och förnyelse går hand i hand. Med Trio vid Lampan får musiken extra glöd och stråk av sensualitet.

Entré 120 kr, barn/stud/Kulturkort 105 kr

ALE MÖLLER BAND

Fredag 19 februari 19.30

Ale Möller Band har spelat sig genom all världens musiktraditioner i snart 10 år. De är ett sant liveband vars första platta blev en hyllad Grammisvinnare. Tack vare gruppens sammansättning och uppfinningsrikedom når de en allt större publik med deras jazziga arabiska, uppländska, grekiska, franska och balkanspretiga världsmusik.

Entré 210 kr, barn/stud/Kulturkort 180 kr

ESBJÖRN HAZELIUS

Torsdag 25 februari 19.30

Esbjörn Hazelius vårdar det irländska, svenska och amerikanska musikarvet. Tidigare var han den musikaliska motorn i bl a Sofia Karlssons band. Nu är han soloartist med eget material med stråk av skymningsdimma och morgondagg. Musiken, akustisk, säker och välklingande, träffar lyssnarens hjärta så omedelbart att det inte går att värja sig.

Entré 120 kr, barn/stud/Kulturkort 105 kr

TANGO SIEMPRE FEAT. HUW WARREN

Lördag 27 februari 19.30

Mångkulturella kvartetten Tango Siempre turnerar nu med den walesiske acordeonisten Huw Warren, en av Englands mest respekterade och fängslande musiker i flera genrer. Tillsammans förenar de jazz och samtida världsmusik i såväl nya arrangemang av kända stycken av Astor Piazzolla som egna kompositioner.

Entré 180 kr, barn/stud/Kulturkort 155 kr

LUNCHKONSERT

Tisdag 16 februari 12.00

Kammarmusik med Sundsgårdens musiklinje

Entré Fri entré.

Samarrangör: Sundsgårdens Folkhögskola

JAZZLÖRDAG

Lördag 13 februari 15.00–17.00

Jamvärd: Per Thornberg, saxofon

Entré 55 kr, barn/stud fri entré.

Samarrangör: Sundsgårdens Folkhögskola

Med vänliga hälsningar,