Dunkers Kulturhus

Aktuella konserter under mars på Dunkers kulturhus

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2010 09:29 CET

Mars bjuder på många musikaliska höjdpunkter:
Torsdag 18 mars gästar Stefano Bollani, Jesper Bodilsen och Morten Lund Dunkers kulturhus. Tre musiker som tillsammans ger en ny bild av den nutida europeiska jazzen. 2007 utnämndes den italienska pianisten Stefano Bollani till ”Jazzmusician Of The Year” och har sedan dess rönt triumfer överallt han spelat. Tillsammans med de två danska musikerna, bassisten Jesper Bodilsen och trummisen Morten Lund , blir det en konsert med både drömmande och explosiv musik.

I Dunkers nya samarbete med The Tivoli blir det onsdag 24 mars en konsert med Rigmor Gustafsson, av Sveriges främsta jazzsångerskor, tillsammans med den österrikiska stråkkvartetten Radio String Quartet Vienna. Ett möte mellan modern jazz och kammarpop.

Söndag 28 mars blir kvällens huvudgäst tenorsaxofonisten Alfred "Pee Wee" Ellis. En soulig och kraftfull saxofonist med ett oemotståndligt swing. Ellis är främst känd som musikalisk ledare för den bortgångne soullegenden James Browns orkester. Tillsammans med en av Danmarks mest samspelta trios – Heine Hansen (piano), Lennart Ginman (bas) och Thomas Blachmann (trummor) – ger Pee Wee Ellis sin tolkning på standardlåtar.

Mars konsertprogram bjuder också på två unga och begåvade svenska musiker – Josefine Lindstrand med sköna melodiska experiment och Emil Jensen med vackra sånger och vardagliga ordvitsar.

Hela programmet: www.dunkerskulturhus.se under Musik.

Mer info om konserterna och artisterna:
Niels Christensen, musikproducent, Dunkers kulturhus, tfn 0732-31 15 60 eller niels.christensen@helsingborg.se

Hans Simonen, musikproducent, Dunkers kulturhus, tfn 0732-31 15 61 eller hans.simonen@helsingborg.se

Pressbilder:
www.dunkerskulturhus.se
under Press eller kontakta mikael.rudesjo@helsingborg.se

Konserter MARS Dunkers kulturhus

PER TENGSTRAND x 8: BEETHOVENS 32 SONATER

Tisdag 2, 9, 16, 23 samt 30 mars 19.30

Ett av den moderna tidens konstunderverk är absolut Beethovens 32 klassiska pianosonater. Att presentera de 32 verken under åtta veckor kräver en förberedelse och koncentration som få pianister skulle klara av. Den internationellt erkände pianisten Per Tengstrand är rätt man för uppdraget. Konsertintroduktion av Per Nyrén 18.30. Serien inledes i februari med tre konserter.

Entré: 160 kr, barn/stud 80 kr, medlem Helsingborgs Kammarmusikförening 130 kr

Samarrangör: Helsingborgs Kammarmusikförening

ANN-MARIE HENNING SEXTETT

FEAT. GUSTAVO BERGALLI, BERIT ANDERSSON OCH JOHAN HÖRLÉN

Onsdag 3 mars 19.30

Bandledaren Ann-Marie Henning har varit en aktör på jazzscenen sedan 1987. Hennes nya sextett presenterar här en modern jazzmix, med rötter i bebop- och beat-traditionen, med argentinska och brasilianska tongångar. Melodiskt, svängigt ös men också lyhört, finstämt och utåtriktat!

JOSEFINE LINDSTRAND

Torsdag 4 mars 19.30

När Josefine Lindstrand sjunger vill man inte göra något annat än att njuta av hennes jazz, försiktigt kryddad med fransk 60-talscabaret, pop och svensk granskog. Prisbelönt sedan tidigare har hon bl a utnämnts till årets Jazz i Sverige-artist 2009. Med sköna melodiska experiment och en naturlig jazzighet banar hon sin egen väg genom jazzdjungeln.

Entré 120 kr, barn/stud/Kulturkort 105 kr

EMIL JENSEN

Fredag 5 mars 19.30

Emil Jensen briljerar som musiker, vispoet, spoken wordartist, ordkonstnär, komiker och samtidsreporter. 2007 gav Emil sig ut på en 300 mil lång cykelturné i Sverige med gitarren på ryggen som ett miljöpolitiskt debattinhopp. Med vackra sånger och vardagliga ordvitsar välkomnar han sin publik tätt inpå livet, turnerandet och musiken.

Entré 180 kr, barn/stud/Kulturkort 110 kr

ALLA FAGRA BARN

Barnkonsert, Söndag 7 mars 15.00

Nyskrivna, medryckande låtar och texter om kärlek, vänskap och lite bus ger plats för ös, spelglädje och eftertanke. Hör slängpolskan som läker alla sår, kompisschottis och om hur fantastiskt det kan kännas att vara riktigt kär. Ett hejdundrande folkmusikupptåg med inspiration från hela världens musik för barn och familj.

Entré 50 kr

Samarrangör: Musik i Syd

EARTH JAZZ AGENTS FEAT. VINCENT HERRING

Onsdag 10 mars 19.30

Denna livliga kvartett samtida sound sammankopplar den traditionella jazzen med dagens uttryck. Anthony Wonsey, Richie Goods och Joris Dudli är några av dagens främsta amerikanska jazzmusiker och har spelat med otaliga storheter inom jazzen. Tillsammans har de skapat ett band som är inspirerande och dynamiskt med tydliga funkreferenser.

MARTIN FRÖST OCH ROLAND PÖNTINEN

Torsdag 11 mars 19.30

Martin Fröst, svensk klarinettvirtuos, har lagt världen för sina fötter – med både ny och traditionell repertoar. Lika berömd är pianisten Roland Pöntinen, en passionerad tolkare av klassisk musik. De framför bl a Lutoslawski: Danspreludier, Brahms: Ungerska danser och Prokofjev: ur Romeo och Julia.

Entré 200 kr, medlem Helsingborgs Kammarmusikförening 170 kr

Samarrangör: Helsingborgs Kammarmusikförening

JAZZLÖRDAG Jazzkvartetten Amygdala

Lördag 13 mars 15.00–17.00

Amygdalas musik har en förunderlig känsla av igenkänning samtidigt som den överraskar i både innehåll och uttryck. Sångerskan Nina Baun röst spänner över hela registret med en utmärkt klang med en känsla som omfamnar lyssnaren i välljud.

Entré 55 kr, barn/stud fri entré

Samarrangör: Sundsgårdens Folkhögskola och Kungliga Musikhögskolan i Köpenhamn

JENS LYSDAL/HUGO RASMUSSEN/BJARKE FALGREN

Söndag 14 mars 17.00

Gitarristen och sångaren Jens Lysdal är en utmärkt tolkare av bl a Vreeswijks och Taubes sånger. Den legendariske basisten Hugo Rasmussen (som spelade med Vreeswijk) och violinisten Bjarke Falgren fulländar trion.

Entré 120 kr, barn/stud/Kulturkort 105 kr

LUNCHKONSERT

Tisdag 16 mars 12.00

Musik med elever från Musikhögskolan i Malmö

Fri entré

Samarrangör: Musikhögskolan i Malmö

STEFANO BOLLANI/JESPER BODILSEN/MORTEN LUND

Torsdag 18 mars 19.30

Tre musiker som tillsammans omdefinierar europeisk jazz. De spelar intim kammarjazz, emellanåt drömmande, ibland rykande het. Musiken förändrar sig från ena ögonblicket till det andra; en egenskap som endast behärskas av de allra främsta musiker. 2007 utnämndes Stefano Bollani till ”Jazzmusician of the Year” och har sedan dess hyllats varhelst han spelat.

Entré 180 kr, barn/stud/Kulturkort 155 kr

KROKE

Lördag 20 mars 19.30

Välkommen till Krokes musikaliska universum där orientaliska toner samsas med Europas traditioner och jazzen spökar mellan takterna. Kroke betyder Krakow på jiddisch och gruppen med samma namn började spela sin passionerade klezmer i just Krakow 1992. Deras livekonserter är humoristiskt utmanande, nästan teatraliska, och högst personliga.

Entré 210 kr, barn/stud/Kulturkort 180 kr

RIGMOR GUSTAFSSON OCH RADIO STRING QUARTET VIENNA

Onsdag 24 mars 19.30

Modern jazz möter kammarpop när Sveriges främsta jazzsångerska gästar Dunkers med österrikiska stråkkvartetten RSQV. Möt de i ett oförutsägbart jazzlandskap med god plats för improvisation och rytm. Det är inte vilka toner man spelar utan hur man spelar dem som betyder något. Därför hittar man både Dusty Springfield och Ack Värmeland, du sköna på kvällens spellista.

Entré 270 kr, barn/stud/Kulturkort/Tivolipass 230 kr.

Samarrangör: The Tivoli

Pee Wee Ellis & Ginman / Blachman / Hansen

Söndag 28 mars 19.30

James Moody har dessvärre fått medicinska förhinder och kommer inte kunna medverka i den planerade konserten 28 mars. Ersättare för honom blir den 69-årige tenorsaxofonisten Alfred "Pee Wee" Ellis. Ellis är främst känd genom sin mångåriga funktion som musikalisk ledare för den bortgångne soullegenden James Browns orkester. Sedan 1986 har han bl a haft samma funktion åt sångaren och musikern Van Morrison. Pee Wee Ellis är en fysisk och rytmisk musikbegåvning som inte krånglar till det. Hans gästande medmusiker är några av Danmarks mest samspelta trios.

Entré 200 kr, barn/stud/Kulturkort 170 kr

THE BJÆRV ENCOUNTERS

Onsdag 31 mars 19.30

Karl-Martin Almqvist, Robert Nordmark, Peter Nylander, Martin Höper och Peter Danemo, eller The Bjærv Encounters, spelar lekfull och fri jazz. Bjærv visar allt från det råa uttrycket till det underskönt vackra, med starka melodier och medryckande puls!