Uppsala studentkår

Akutstudentboendet är fullt

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2015 10:26 CEST

Nu drar terminen snart igång och många nya studenter anländer till Uppsala, men fortfarande är det många som inte har tak över huvudet. Uppsala studentkår erbjuder nya studenter akutbäddar genom Studentboet men alla platser blev uppbokade på bara ett par dagar. Även universitetet uppmanar sina anställda att hyra ut rum till studenter om de har möjlighet.

Sveriges förenade studentkårer (SFS) släpper idag sin årliga bostadsrapport. Även detta år är Uppsala en av de rödlistade studentstäderna, vilket innebär att det tar över sex månader att få en bostad.I realiteten tar det dock oftast ännu längre tid. Enligt en rundringning som Dagens industri utfört tar det i genomsnitt 24 månader för studenter att hitta en studentbostad i Uppsala.

–Det är en otroligt hård bostadsmarknad som möter studenterna. Just nu har vi en akut situation som måste lösas, och dessa studenter måste få tag över huvudet. Vi ser ett stort behov av bostadsbyggande i Uppsala, och det gäller framförallt av hyresrätter, säger Caisa Lycken, ordförande vid Uppsala studentkår.

Ett annat problem som blir särskilt påtagligt i terminsstart är bedrägerier. Många studenter befinner sig i en utsatt situation och luras till att betala depositioner till lägenheter som inte finns. Ett annat problem är hyresvärdar ställer upp orimliga villkor som studenter kan känna sig tvingade att ställa upp på eftersom på grund av deras utsatta situation på bostadsmarknaden.

–Det är många som vill sko sig på studenternas utsatta situation. Oskäligt höga hyror, märkliga hyresvillkor och rena bedragare är allt för vanligt i bostadsbristens Uppsala, säger Miranda Cox, vice ordförande vid Uppsala studentkår.

För ytterligare information, kontakta:

Caisa Lycken, ordförande, Uppsala studentkår

Telefon: 018-480 31 01 alt. 0761-09 80 01