TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Albatross Segel ser positivare vindriktning

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2009 13:29 CEST

2009 04 14 Istället för att sitta med armarna i kors och vänta in lågkonjunkturen har medarbetarna på anrika Albatross Segel i Hisings Backa valt att kavla upp ärmarna och förekomma krisen genom hårt arbete. Bengt Falkenberg,  VD för den västkustska segeltillverkaren, förklarar:

"För att hålla uppe orderingången under första kvartalet i år har vi satsat intensivt på dels marknadsföring och erbjudanden, dels varit synliga på bloggar och hållit föredrag på olika segelklubbar. Vi har aldrig jobbat så mycket med dessa aktiviteter som under första kvartalet 2009."

Detta har haft den positiva effekten att service och reparationer samt nysömnad av segel till begagnade båtar har ökat. Största ökningen ligger på service och reparationer. Däremot har leveranserna till nybyggda båtar, som tidigare stått för ca 20 procent av omsättningen, gått ned hittills i år. En kombination som inneburit inga varsel lagts hos Albatross Segel.

Segelmakaren Bengt Falkenberg, med 27 år i branschen,  har varit med om  lågkonjunkturer tidigare:
- Klart vi har oroat oss, dels av det skälet att vi är hårt nischade i en smal bransch, dels av den osäkerhet som har rått på marknaden sedan raset inleddes i december. Men nu är vi försiktigt optimistiska igen. Under den förra krisen 90-talet var Albatross Segel och vår bransch hårdare drabbad.

Bengt Falkenberg, som påpekar att Albatross Segel marknadsför klimatsmarta vindkraftsrelaterade produkter, ser relativt ljust på resten av 2009:

- På grund av finanskrisen kommer folk att behålla sina segelbåtar istället för att köpa nya. De som tänkt byta upp sig, och som sitter med aktiefonder som halverats, väntar istället in bättre tider. En stor majoritet av seglarna kommer att semestra i den svenska skärgården i sommar istället för att åka utomlands.

Fler som seglar gynnar per automatik Albatross Segel som då får fler serviceuppdrag och reparationsjobb:

- Vår primära målgrupp är rutinerade seglare som vet vad de vill ha. De är inte så priskänsliga, men väl prismedvetna. De vet att ett bra segel håller dubbelt så länge och är därmed beredda att betala upp till 20 procent mer för ett högkvalitativt och exklusivt segel. Made in Sweden! Ofta kan livslängden var upp till dubbelt så lång på dessa segel mot importsegel.

Bengt Falkenberg påpekar bestämt att tillverkning i Sverige nu blivit en klar fördel och styrka:

- Våra konkurrenter, som flyttat ut tillverkning till Asien, närmar sig nu med stormsteg våra priser på grund av stark dollar och euro samt skyhöga fraktkostnader.

Albatross Segel har sex medarbetare och omsatte 2008 över fem miljoner kronor:

- Segelmakeri är ingen branschen med extremt hög lönsamhet. Segelmakare blir man för att man älskar segling - inte för att skära guld med täljkniv.

Snittpriset för ett svensktillverkat segel från Albatross Segel ligger runt 25000 kr. Företaget syr segel som kostar från 4000 kr upp till 120000 kr.

Albatross Segel, som är medlem i TEKO, driver sin egen utveckling genom samarbete med ett flertal racingteam och jorden runt seglare. Företaget har varit verksamt sedan 1974 och Bengt Falkenberg har drivit företaget sedan 1987.