Wineworld

Albia rosé 2010 – marknadens bästa rosé nu i Systembolagets fasta sortiment!

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2011 14:04 CEST

Lagom till Midsommar finns marknadens bästa rosé, Albia rosé 2010, i Systembolagets fasta sortiment. Vinet kostar 89 kronor och är signerat Barone Ricasoli Toscana, vars viner rönt stora framgångar både internationellt och givetvis här i Sverige.

• Albia rosé 2010
  • Lanseringsdag 9 juni
  • Artikel 2248
  • Pris 89 kronor

Best in class och Overall best value among rosé wines 2011- var juryns motivering till både silver- och guldmedalj.
Tävlingen är EU-certifierad och vinerna provas blint av Sveriges ledande vinskribenter.

Efter en kort introduktion via Systembolagets beställningssortiment, blev Albia rosé så pass efterfrågat av kunderna att den nu kvalificerat sig till det fasta sortimentet.

Barone Ricasoli har skapat Albia tillsammans med den kände vinmakaren Carlo Ferrini. Albia är uppkallad efter floden men samma namn, som rinner genom Toscanas böljande landskap.

Albia rosé består av 80% sangiovese och 20% merlot som har jäst och lagrats på ståltank för att framhäva aromerna och fräschören i druvorna. Resultatet är ett torrt, friskt och mycket fruktigt rosévin med bra struktur och karaktär av körsbär, hallon och vilda örter. Vinet passar utmärkt till grillad fisk eller kyckling, sallader, och som aperitif.

Namnet Ricasoli kan kopplas till egendomen så tidigt som år 1141 när slottet Brolio kom i familjen Ricasolis ägor. En av förfäderna; Baronen Bettino Ricasoli var den som kom att uppfinna den moderna stilen av Chianti. Efter mer än 30 års forskning och experimenterande satte han det, än idag, moderna Sangiovese dominerade receptet för Chianti. Idag räknas Barone Ricasoli som Italiens äldsta vineri och det näst äldsta i världen. Det är det största vineriet i Chianti Classico med omliggande240 havingårdar. Idag är det Barone Francesco Ricasoli som sedan 1993 fortsatt att utveckla egendomen. Nya viner, fortsatt forskning och utveckling av egendomens klassiska vingårdar har rönt stora internationella framgångar och idag räknas Barone Ricasoli som en av Italiens absolut främsta producenter.