Universal Music Sweden

ALBIN GROMERS "ALBUM" SLÄPPS 24 FEBRUARI - FÖRSTA FULLÄNGDAREN PÅ NYA UNIVERSAL-ETIKETTEN SVENSKA INSPELNINGAR

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2012 17:01 CET

Unga multi-talangen Albin Gromer från Malmö är 21 år gammal men har skrivit musik och släppt egna EPs sedan 15-16 års åldern. Inspirerad av sångare som Kaah, D'Angelo, Prince, Bilal och Mr. Hudson skapar Albin svenskspråkig soul-pop med influenser från både hiphop och elektronisk musik. För de allra flesta blev Albin Gromer ett bekant namn för ungefär ett år sedan när han som nykomling gjorde ett av de mest uppmärksammade framträdandena på förra årets P3 Guld gala. Därefter hakade Albin på Timbuktu på turné. Den skånska rap-kungen medverkar också på en remix av Albins singel "Tillsammans" och de två artisterna har just avslutat ännu ett samarbete, en ny version av Albins aktuella singel "För det är du" som skickas ut till radio inom kort.

Men under det gångna året har Albin framförallt fokuserat på att färdigställa debutalbumet "Album". Förutom co-prodd av Salem Al-Fakir och Saska Becker på just "Tillsammans" har Albin ensam skrivit och producerat all musik på sin debut. Räkna med att höra mycket om och av denna unge man framöver.

"Album" släpps 24 Februari och blir det första albumet ut på nystartade Universal-etiketten Svenska Inspelningar. På releasedagen gigar Albin med sitt band på Babel i hemstaden Malmö och efter det ger han sig ut på en Sverigeturné. Se datum nedan.

För intervjuer, pressbilder och ytterligare information, kontakta christoffer@silverbergpromotion.se

24/2 MALMÖ, Babel
25/2 HELSINGBORG, The Tivoli