Alcatel Telecom AB

Alcatel har säkraste ip-telefonin enligt testinstitutet Miercom

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2006 09:24 CEST

Alcatels ip-telefoniplattform OmniPCX Enterprise IP för företag rankas av den amerikanska testjätten Miercom som den mest säkra ip-telefonilösningen på marknaden. Resultatet är publicerat i tidskriften Business Communications Review.

Miercoms högst rankade ip-telefonilösning består av Alcatel OmniPCX Enterprise, applikationer för Alcatel OmniTouch Unified Communications, Alcatel OmniVista network management platform, Alcatel OmniSwitch LAN switchar, och Alcatel IP Touch ip-telefoner.

Alcatels ip-telefoniplattform ger en säker wire-speed kryptering och autentisering och skyddar därmed hela ip- telefoni- och nätverkslösningen från intrång. Alcatel var först med att introducera protokollet 802.1X/RADIUS (Remote Authentication Dial-In User Service) för autentisering och behörighet till nätverksaccess baserat på användare och inte bara per port. Nu går Alcatel ännu en gång i bräschen och säkerställer ip-telefonernas fysiska identitet genom att applicera protokollet även på ip-telefonerna.

"Med sin ip-lösning stillar Alcatel effektivt företagens oro över säkerheten kring ip-telefoni genom att man verifierar varenda användare med Alcatels ännu oöverträffade krypteringskapacitet och dessutom stödjer lösningen protokollet sip", säger Ed Mier, Miercom Communications.

"Det finns en stor efterfrågan och höga krav på säker ip-telefoni idag och vår plattform är utformad för att möta de kraven som våra kunder ställer", säger Thomas Berger, försäljningschef, Enterprise solutions Alcatel Sverige.

04.04.2006

Se Miercoms testresultat

Om Miercom
Miercom bildades 1988 och företaget har sedan starten ägnat sig åt jämförande utvärdering av hård-och mjukvara för nätverk. Med hundratals publicerade produktjämförelser i nätverksbranschtidningar som Business Communications Review, Network World och VoIP Magazine, har Miercom skapat sig ett namn som det ledande oberoende testinstitutet. För mer information besök www.miercom.com

Om Alcatel Enterprise solutions
Med mer än 500 000 kunder är Alcatel en ledande leverantör av kommunikationslösningar till små, medelstora och stora företag och till den offentliga sektorn runt om i världen. Alcatels produktportfölj till företag erbjuder applikationer till affärskommunikation, såsom Unified Communications, Contact Centers, en avancerad och säker ip-lösning samt ip-lösningar för nätverk. Alcatels företagslösningar ger konkurrensfördelar till företag i alla storlekar genom att skapa nöjdare kunder, högre produktivitet bland de anställda och genom att bidra till en högre effektivitet i organisationen.

Om Alcatel
Alcatel levererar kommunikationslösningar för telekomindustrin, leverantörer av internetservice och företag som levererar röst-, dator- och videoapplikationer.till sina kunder och anställda. Med en ledande ställning när det gäller fasta och mobila bredbandsnät, applikationer och tjänster hjälper Alcatel partners och kunder att bygga en användarcentrerad bredbandsvärld. Alcatel omsatte år 2005 13,1 miljarder EURO med 58.000 anställda och är verksamt i mer än 130 länder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Thomas L. Berger,
Mobil: 0709-849 817