Alcatel Telecom AB

Alcatel och NextGenTel testar trådlöst Internet i Oslo och Bergen

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2005 16:05 CEST

En av Norges största bredbandsoperatörer, NextGenTel, har valt Alcatel som partner för att testa och utvärdera den nya trådlösa accessteknologin WiMAX. Med den nya teknologin får användare i Oslo och Bergen tillgång till trådlöst Internet via en 2 Mb/s symmetrisk eller asymmetrisk förbindelse.

WiMAX (Wireless Metropolitan Area Networks) är beteckningen på en ny generation av trådlösa nätverk för fasta och nomadiska bredbandsaccesser både i städer och i glesbygden.

- WiMAX kommer att växa och bli en mycket stark accessteknologi de kommande åren. Vi är mycket nöjda med avtalet med NextGenTel som är en av de starkast växande och mest framåtsträvande operatörerna i Norden. Vi kommer att hjälpa NextGenTel med att införliva sin målsättning om att ge deras användare effektiv tillgång till fasta och mobila, tal- och datatjänster säger Lars Boilesen, VD för Alcatel i Norden och Baltikum.

Teknologin är ett bra alternativ för att leverera bredband i de områden där DSL inte kan erbjudas på grund av tekniska eller ekonomiska begränsningar. WiMAX kan ge användarna både tal och data, levererat över en hög-hastighets IP-anslutning. Basstationerna kan dessutom placeras upp till 20 km från konsumenterna, vilket idag är längre än traditionell kopparbaserad ADSL.

- Vi ser en stor potential för WiMAX i Norge och har därför köpt upp en tredjedel av WiMAX licenserna här.Vi valde Alcatel som stöttepelare och samarbetspartner i våra tester av WiMAX dels på grund av företagets starka ställning och helhetstänkande inom bredbandsaccess men också på grund av dess stora satsning på WiMAX, säger Olav Stokke, VD för NextGenTel.

Licenser för WiMAX, både nationella och regionala, har fördelats av PTS till ett antal företag och operatörer i Sverige och det pågår upphandlingar av utrustning för att börja bygga upp WiMAX nätet kommersiellt.

Se också det engelska pressmeddelandet.

14.10.2005

Om NextGenTel
NextGen Tel är "nästa generations telekombolag". Sedan mars 2000 har NextGenTel etablerat sig som en stark tvåa vad gäller leverantörer av bredband och xDSL i Norge och är en av de snabbast växande privata xDSL-operatörerna i Europa. NextGen Tels vision är att erbjuda bredbandsaccess och lösningar för privat- och företagskunder. Genom att bygga ett robust och starkt nätverk med IP-baserade lösningar hela vägen till kunden, kan bredband användas för en mångfald av syften och tjänster. Bolaget har huvudkontor i Bergen och är listade på Oslos aktiebörs under "NEXT". Företagets webbsida är http://www.nextgentel.com

Om Alcatel
Alcatel levererar kommunikationslösningar för telekomindustrin, leverantörer av internetservice och företag som levererar röst-, dator- och videoapplikationer.till sina kunder och anställda. Med en ledande ställning när det gäller fasta och mobila bredbandsnät, applikationer och tjänster hjälper Alcatel partners och kunder att bygga en användarcentrerad bredbandsvärld. Alcatel omsatte år 2004 12,3 miljarder EURO och är verksamt i mer än 130 länder med 56.000 anställda.