Blendow Group AB

"Aldrig mer medling för mig"

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 10:32 CET

Att ta ansvar för sina handlingar och få möjlighet att gå vidare. När medling fungerar som bäst kan den vara läkande för båda parter. Men för Jörgen Johansson, som utsatts för ett rånförsök, fungerade det inte alls. Vid mötet upplevde han att pojken var känslokall och att medlingen inte gav särskilt mycket. Läs del fyra i Dagens Juridiks artikelserie om konfliktlösning utanför domstol.

Sedan 2002 är kommunerna i Sverige skyldiga att erbjuda medling till alla unga lagöverträdare under 21 år. Tanken med medling i brott är att metoden ska ha en förebyggande effekt, samtidigt som den ska verka helande för den brottsutsatte. Att efter ett brott mötas öga mot öga i en medling kan vara positivt för både gärningsman och brottsoffer.

Forskning visar att brottsoffer som deltagit i medling får mindre problem med posttraumatisk stress och vissa studier visar att gärningsmannen inte återfaller lika ofta i brott. Men resultaten spretar och tvärsäkra slutsatser går inte att dra.

Efter att blivit utsatt för ett rånförsök deltog Jörgen Johansson i medling med sin unga gärningsman. Men vid mötet upplevde han att pojken var känslokall och att medlingen inte gav särskilt mycket. Ändå tycker han att metoden kan vara bra – för vissa.

Läs mer om medling i Dagens Juridiks artikelserie:

"Aldrig mer medling för mig"

Medling i brott - en mellanmänsklig process

För mer information, kontakta Dagens Juridiks chefredaktör Stefan Wahlberg, tel 0702-22 38 80

Blendow Group – Varuhuset för juridisk kompetensförsörjning

Blendow Group består av sju affärsområden; Blendow Lexnova (juridisk omvärldsbevakning och nyhetstjänst), BG Institute (utbildning), BG Publishing (juridisk facklitteratur) Legally yours (Sveriges största branschtidning för jurister),  Dagens Juridik (Sveriges juridiska dagstidning), Legally Business (Affärsjuridiskt magasin för företagsledare) samt BG Research (undersökningsverksamhet)