CGI

Alecta utökar och förlänger outsourcingavtal med Logica - Logica tar helhetsansvar för Alectas hela it-miljö genom ett förstärkt partnerskap

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2008 09:27 CEST

Logica, som i Sverige tidigare hette WM-data, har ingått en överenskommelse, letter of intent, om fördjupat partnerskap med tjänstepensionsföretaget Alecta. Logica skall leverera it-tjänster inom drift- och infrastrukturområdet utifrån ett funktionsåtagande med tydliga servicenivåer. Samarbetet löper över 5,5 år. Som en del av det nya avtalet kommer 19 medarbetare från Alecta att erbjudas anställning hos Logica från 1 november, 2008.

Sedan 1996 har Logica ansvarat för stora delar av Alectas it-miljö, där företagets försäkringsprodukter och tjänster hanteras. Nu tecknas ett nytt avtal, samtidigt som Alecta väljer att utöka samarbetet till att även omfatta en komplett arbetsplatstjänst samt utveckling och drift av den totala it-miljön som omfattar stordator, Windows och Unix.

- Vi ser att det här är en bra lösning. Alecta har inte resurser att utveckla driftdelarna på samma sätt som Logica som har detta som sin kärnverksamhet. Vi har valt att gå från en traditionell leverans av it, till en funktionsleverans, där vår partner Logica gör ett helhetsåtagande att tillhandahålla de funktioner vi behöver. Alectas it ska fokusera på företagets kärnverksamhet och de lösningar som är unikt framtagna för Alecta, säger Mikael K Larsson, it-chef på Alecta.

Logica valdes efter en noggrann upphandling, utifrån kriterier som leveranssäkerhet och kostnadseffektivitet tillsammans med möjligheten att erbjuda de övertagna medarbetarna möjlighet till vidareutveckling.

- Alecta ligger långt framme i sitt synsätt på it som en funktion och vi ser fram emot att underlätta för dem att fortsätta utveckla och leverera kostnadseffektiva och flexibla lösningar för försäkringsmarknaden, säger Fredrik Ahlstedt, divisionschef för Infra Solutions på Logica. Avtalet med Alecta ger oss dessutom ett värdefullt tillskott av kompetenta och erfarna medarbetare.

Om Logica
Logica, som i Sverige tidigare hette WM-data, är ett ledande internationellt it-tjänsteföretag. Företaget har 39 000 medarbetare i 36 länder, varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av it- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög it-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Mer information finns på www.logica.se

Om Alecta
Alecta har förvaltat tjänstepensioner sedan 1917. Vi står på kundernas sida med ett enda fokus - att erbjuda trygghet under och efter arbetslivet. Det gör vi genom att ha en bättre avkastning än branschen och dessutom de lägsta kostnaderna. Vi förvaltar cirka 400 miljarder kronor åt våra ägare som är 1,7 miljoner privatkunder och 28 000 kundföretag.

Presskontakter
Mikael K Larsson, it-chef, Alecta, mikael.k.larsson@alecta.se, 08-441 73 76, mikael-k.larsson@alecta.se
Fredrik Ahlstedt, divisionschef Infra Solutions, Logica Sverige, 08-7750518, fredrik.ahlstedt@logica.com
Malin Westlund, PR-ansvarig, Logica Sverige, 076-134 3231, malin.westlund@logica.com