Sofia Moore

Alexander lämnade finansjobbet i Sverige för eget skrädderi på Sri Lanka. Nu lanserar han Sofia Moore, måttsydda bal- och aftonklänningar online.

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2012 11:00 CEST

Klädmärket Sofia Moore grundat av Alexander Löwbäck lanserar nu en klassisk linje av måttsydda bal- och aftonklänningar. Kunden anger sina mått och får en klänning med perfekt passform levererad inom 10 dagar. Idén till Sofia Moore föddes ur bristen på eleganta måttsydda klänningar, anpassade efter en skandinavisk stil och design.

- Min flickvän och hennes kurskamrater på universitetet hade svårt att hitta stilrena och prisvärda klänningar som dessutom passade utan att behövas sys in, berättar Alexander.

Att gå till en skräddare i Sverige för att sy upp en klänning är en lång och dyr process, särskilt för en student. Möjligheten att beställa på Internet finns redan men utbudet riktas inte mot den nordiska marknaden, varken gällande design eller möjlighet till returer och reklamationer. Alexander som efter sin egen studietid på Handelshögskolan arbetat inom Stockholms finansbransch, letade efter en spännande möjlighet att kunna starta sitt eget företag från grunden.

- Jag sade upp mig från jobbet, sålde min lägenhet, de flesta av mina ägodelar och köpte en enkelbiljett till Sri Lankas huvudstad Colombo. Att starta ett bolag i ett nytt land på andra sidan jorden kräver mycket och hårt arbete, men efter sex månader kunde vi äntligen leverera den första klänningen, berättar Alexander.

Alexander pendlar idag mellan huvudkontoret i Stockholm och de tjugotalet anställda vid skrädderiet i Colombo.

- Vi har under de senaste veckorna genomfört en testlansering och mottagandet har varit långt över förväntan. Vi känner oss mer än redo för en officiell lansering. berättar David Svensson, CTO.

Sofia Moore erbjuder kollektioner i tre prisklasser för att underlätta för kunden. Priset är fast, inga extra kostnader tillkommer.

Classic Collection 1,490 SEK - Tidlösa klänningar som ger ett elegant sofistikerat intryck

Noir Collection 1,790 SEK - Hyllar den mystiska förförerskan

Diamond Collection 2,190 SEK - Kombinerar catwalk stil och röda mattan glamour

För mer information vänligen kontakta:
Alexander Löwbäck (CEO)
P: +46 8 400 115 65
E: alexander.lowback@sofiamoore.com, press@sofiamoore.com
W: http://www.sofiamoore.se

Sofia Moore är ett svenskt ehandelsbolag som erbjuder måttsydda balklänningar och aftonklänningar. Idén till Sofia Moore föddes ur bristen på eleganta måttsydda klänningar, anpassade efter en skandinavisk stil och design. All produktion sker i egen regi genom en helägd produktionsanläggning. Balklänningarna kostar från 1490 SEK och passar alla finare tillställningar som studentbaler, bröllop och premiärer.