SCA Swedish Chapter

Alexander Ruas brygger Sveriges bästa kaffe

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2015 21:13 CET

Den 5-8 mars är det dags för Sveriges 48 bästa baristor att tävla i kaffe under SCAE Sweden Coffee Fest. Det kommer att bli fyra intensiva dagar där branschen samlas kring det gemensamma målet att brygga och servera såväl bättre som godare specialkaffe. Fyra dagar - fyra tävlingar:

Swedish Barista Championship
Swedish Brewers Championship
Swedish Latte Art Championship
Swedish Cup Tasters Championship

Finalen i Swedish Brewers Championship avgjord.

I dagens final av Swedish Brewers Championship vann Alexander Ruas, oberoende från Stockholm. På andra plats, Åke Nolemo, Johan & Nyström, Stockholm. Och på tredje plats, Patrik Rolf Karlsson, från Göteborg och jobbar numera på Five Elephants i Berlin.

Alexander Ruas kommer därmed att representera Sverige i VM som går av stapeln i Göteborg i juni.

Om tävlingen
Brewers Cup är en tävling där deltagarna manuellt brygger filterkaffe och bedöms på smak och framförande. De tävlande ska servera tre separat bryggda koppar kaffe till tre domare. Tävlingen består av två omgångar, en första runda och en finalomgång.

Den första rundan består av två olika serveringar. Under den första serveringen använder samtliga tävlande samma kaffe. Vilket kaffe som ska användas bestäms av tävlingsledningen. Under den andra serveringen väljer deltagaren själv vilket kaffe som ska användas och genomför också en presentation.

De tävlande med högst poäng går vidare till finalomgången där finalisterna åter igen brygger sitt eget kaffe som de samtidigt presenterar för domarna.

SCAE SWEDEN är en branschförening för den del av kaffebranschen som arbetar med specialkaffe - kaffe där god smak, hög kvalitet och bönornas ursprung är lika viktiga som den kommersiella aspekten. Organisationen är en svensk gren av den internationella organisationen SCAE (Speciality Coffee Association of Europe). Medlemmar är allt ifrån baristor, kaféägare och maskinleverantörer till kafferostare. En blandning av experter och entusiaster. Föreningen jobbar med att öka kunskapen och kvaliteten i branschen och hos landets kaffekonsumenter.