Södra Teatern

ALEXANDER SALZBERGER - "MÅSARNA SKRATTAR SIG HESA" - PREMIÄR!

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 11:44 CET

En humorföreställning om fantasi, samtid och mytomaner

Premiär 24/2, 1/3, 2/3, 3/3, 12/3, 13/3 kl 20.00, dörrarna öppnas 19.00, Södra Teaterns Stora Scen.

Från karaokehak till polska performancekollektiv. Humorshowen "Måsarna skrattar sig hesa" bjuder på egensinniga förvandlingar, imitationer och fantasiförhöjda vardagsobservationer. Möt mytomaner och drömmare, Skarpnäcks kareokekonung Lamin N'Diwa, Järfällas poetryslammästare Melody Jansson samt Juan Flores, mannen bakom ABF-musikalen om Olof Palme där Mikael Persbrandt spelar mordvapnet. Alexander Salzberger vänder ut och in på det svenska folkhemmet och människors behov av verklighetsflykt. Allt i technotempo med en egensnickrad humor och sällan skådad energi.

Första gången Alexander Salzberger uppträdde som komiker blev han påannonserad som Sveriges roligaste kille. Kanske inte en perfekt start på ett debutgig, men den taggade konferenciern visade sig inte vara helt fel ute - Alexander Salzberger är rolig! Vilket han också bevisat gång på gång på teatrar, klubbar, musikfestivaler, kulturdagar, företag, tv, radio, boxningsklubbar, rehabiliteringshem, förfester, fester och efterfester under det senaste året. Nu har det blivit dags att samla det gäng av roliga lirare som befolkar Alexanders egen värld och ställa till med en riktig show på Södra Teaterns Stora Scen.

Alexander Salzberger föddes i Åmål 1985, tillbringade sina första år i ett apolitiskt hippiekollektiv i Danderyd, och växte sedan upp i Vällingby med sin svenska mamma, men utan sin Marockanska pappa.

Han kom in på scenskolan när han var 19 år, började när han var 20 och tar sig nu paus vid 21 års ålder för att göra en egen show. Energihalten i huvudet och kroppen på denna superbegåvning var för hög för att bli tillfredsställd inom ramen för skolans inrutade schema. Under det gångna året har han bland annat figurerat som komiker på Riksteatern JAM:s festivalscen Jamobilen, som side-kick till Lars Demian och som Vincent i Jonas Hassen Khemiris kortfilm Futurevision.

NYA NÖJESINDUSTRIN

Grundare av Nya Nöjesindustrin är Emma Kjellander som fram till sommaren 2006 var chef för avdelningen JAM på Riksteatern. Avantgard plus folklighet är de konstnärliga ledorden. Efter sex års arbete på institution ger hon sig in i den privata nöjesbranschen med målet att trassla ihop begreppen kommersiell underhållning och nyskapande scenkonst. Första produktionen sker i samarbete med Södra Teatern och är Alexander Salzbergers "Måsarna skrattar sig hesa".

Föreställningens längd: Ca 1 timme

Av och med: Alexander Salzberger

Consiglière och producent: Emma Kjellander

"Måsarna skrattar sig hesa" Alexander Salzberger, 24/2, 1/3, 2/3, 3/3, 12/3, 13/3, dörrar 19.00, på scenen 20.00, Södra Teaterns Stora Scen.

Ingen åldergräns
Entré: 220 kr, Student och ungdom upp till 26 år: 120 kr
Grupprabatt: 10 biljetter till priset av 8.

Bilder: www.sodrateatern.com
användarnamn: sodra
lösen: teatern, små bokstäver hela vägen.

Anneli Gunnar \Marketing Director \anneli.gunnar@sodrateatern.com
S Ö D R A T E A T E R N \ Mosebacke Torg 1-3, SE- 116 46 STOCKHOLM
Phone: +46 8 531 99 272 \ +46 8 531 99 400 \ Fax: +46 8 556 97 201

View our entire program at http://www.sodrateatern.com <http://www.sodrateatern.com/>